29 maj 2008

pärondoft och päronbak

Oj oj... ibland blir man paff :-)


Hurra! Jag har fått en fin award! Den kommer från den dejlige danska bloggerskan Maria, som har en så härlig blogg, Fröken Fryd (låst). Jag blev superglad och överraskad. Tack snälla Maria!!


Jag firar med att bjuda på chokladkaka! Den här sega kladdkakan är Leilas verk, jag har lånat bilden från hennes fina websida. Såg ni programmet på TV4+ igår? Nästa vecka handlar det om just kladdkakor i olika varianter... hjälp, det blir nästan jobbigt att se tror jag :-)
Receptet till denna härliga kaka hittar du här - jag tänkte prova i helgen...

Jag vill såklart skicka vidare den här fina awarden. Det är ju så himla svårt att välja bara, det finns så extremt många bloggar och härliga människor som jag verkligen gillar och inspireras av! Här kommer tre av er:

Drömmar om Gotland - en superhärlig blogg med vackra bilder, gotlandsinspiration och funderingar jag känner igen mig i.

Lilla Blanka - en klassiker helt enkelt. Mia har en fantastisk känsla för inredning, hur många bra idéer som helst. En toppenblogg.

Hannas Form - en helt fantastisk fotograf, och dessutom en otroligt sympatisk tjej som jag ju nu faktiskt har träffat IRL, på bloggträffen.

Av Maria fick jag också en utmaning - den tänker jag anta såklart, men det blir nästa gång.

Efter att jag skrev om doftljusen från Durance häromdagen så fick jag för mig att prova ett i alla fall - passade på vid ett besök på Ambiance tillsammans med Radhusdrömmar (den nya ägarinnan till butiken är jätterar, vilken tur, det är ju min favvisaffär!)

Nu får vi dofta Williamspäron hemma och se om ljuset är värt sina slantar. (Poire Williams låter mer poetiskt förstås). Men pärontemat passar bra, man kan ju tända doftljuset, hälla upp ett glas smarrig päronkonjak (som herrn i huset fått av mamma och pappa, de vet vad vi gillar!), och slå sig ner i soffan (på sin, passande nog, päronformade bak).

Hörni, får jag be om en tjänst? Kan inte alla ni goa smulor därute hålla en liten tumme imorgon, fredag, för min allra bästa syster, som gör ett skitsvårt prov för att kanske få ett utlandsjobb!! Jag håller tummarna här så de vitnar... Jag vet att hon klarar det, det behövs bara en bra dag, och lite tumhållning skadar ju aldrig...

Puss på er i sommarvärmen!
/S.

35 kommentarer:

Englagård sa...

Grattis till din utmärkelse, du har ju en härlig blogg så jag är inte förvånad. Jag håller en tumme jag också så kanske hon klarar sig:)
kram karina

Englagård sa...

Grattis till din utmärkelse, du har ju en härlig blogg så jag är inte förvånad. Jag håller en tumme jag också så kanske hon klarar sig:)
kram karina

Lavendelkvisten sa...

Grattis till din award - den är du verkligen värd! Jag gillar ditt sätt att skriva!

Lovar att hålla tummarna för din syster imorgon!

Kram åse

Änglahem sa...

GRATTIS till din award!! vad roligt!

Håller tummen här för din syster yster imorgon!! låter ju jättespännande med utlandsjobb!

Päronkonjak.....mmmmm..!

Kram, Ulrika

Betonggården sa...

...nämen, tack!! Ojojoj, vad glad jag blir! *rodnar (och sträcker försynt på mig)* :)
Jag som knappt hunnit med bloggen på ett tag (ganska länge...) nu. Varken min egen eller andras.. :O
Ibland önskar jag att jag vore lite mer som du - en tidsmästarinna! Har varit mer än fullt upp här. Varit gräsänka var o varannan dag när maken varit överöst av jobb, projekt och mera jobb. *pust*

Tänk, vad en award piggar upp!
En stor PUSS, vännen! :*

Vad fint med IKEA-skåpen! Nallarna har det ju urmysigt!
Jag gillar dina ljusstakar! Skönt att du hittat de till rätt pris - riktigt fynd!

P.S. Drömmer oxå om en kotte till trädgården - men här skulle den inte synas alls för alla jordhögar, maskrosor, stenhögar och skyhöga grästuvor...! :) Det får bli en i framtiden!

Gårdsromantik sa...

Grattis till din fina utmärkelse!

Klart jag håller båda tummarna för syrran!
Du bjuder ju på en så smarrig chokladkaka.

Kram Maud

Linda -Galleri Palla sa...

Mums vad gott med kladdkakor! Själv tänkte jag slänga ut ett recept på isad äppledessert imorgon :) Hälsn kakmonstret

Anonym sa...

Grattis till awarden!!!Kladdkaka som är så gott. Och en utmaning har du på lut läste jag, undrar om det är samma utmaning som jag tänkte ge dig? Har en till dig i allafall.Durance doftljus är underbara jag har köpt såna i flera år nu mina favoriter är fikonmjölk på hösten och lavendel eller ros på våren. Ha en bra kväll, kram Katta

Marja Kristiina sa...

Hejsan! Vad roligt att du kikade in hos mig och lämnade en söt kommentar! Blev väldigt glad!

Malin - I min trädgård sa...

Hejsan! Det är klart du får skicka länken vidare till din man - det är ju jätteroligt!

Men vad roligt med din award! Och tack för chokladkakan, den tar jag tacksamt emot en bir av ;). Smaskens!

H A N N A S - F O R M sa...

ÅÅÅ, så glad jag blir...du är allt för gullig!!!! Jag spar den i mitt hjärta!

Vilken tårta, den vill man ju prova nu på en gång!

Ha det gott söta du!

KRAM
Hanna

Radhusdrömmar sa...

Grattis till utmärkelsen!!!
Och tack för shoppingturen idag. Ska lägga ut bilderna från Ambiance snart. Hoppas att ljuset blir bra.

Kram Johanna

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Åh TACK snälla goa! *kraaaam*
Och GRATTIS själv!
Vilken jättefin Award!!!

Jag blev jätteglad att du ville ge den vidare till mig, jag tar tacksamt emot den och skall skicka den vidare till några utvöakda jag med :)

Woops, kladdkake-program!..hmm det blir nog svårt att kolla på det, jag ÄLSKAR kladdkakor..ja allt med choklad egentligen..får inte missa det nu då..

Kraaaam & tack igen!
Mia

PS Jag håler självklart tummarna, vad spännande för henne med utlandsjobb!

PS 2 tur att det är bra med Ambiance nya ägare (min favvisaffär också!)

Lilla Blanka sa...

"några utvöakda"?? Hmm några utvalda skall det vara såklart och så HÅLLER jag tummarna för syrran *hihi*...slinter på tangenterna hela tiden :)

Mamma C sa...

Grattis till din utmärkelse. Klart man håller tummarna för din syster. Päronkonjak är den enda konjak jag tycker om.
Kram Mamma C

Karin Lindström sa...

Hej och grattis!
Jag förstår henne helt, din blogg är jätte härlig och du skriver så bra. Alltid något nytt roligt.

Kladdkakan är gudomlig, jag lovar. Du kan se den under mitt 10-års kalas på min blogg då jag bakade den. Jag la fullt med jordgubbar uppepå, det blev jätte gott och enkel att göra. Du vet väl att Leila bakar är inspelat i Mariefred och mycket av rekvisitan kommer från min butik. I ett av avsnitten förra omgången var hon inne och handlade i min butik. Då var inte jag där (som tur var) utan Fia, som jobbar hos mig. Tyvärr kan jag inte se det hos oss, skulle ju vara roligt förstås.

Jag håller tummarna lika hårt så går det säkert bra!

Varma sommarhälsningar,
Karin

Kamomilla sa...

Jepp- håller tumme här jag också!

MiaMaria sa...

Håller en tumme.....nu!!!!!

Grattis till dig!!!!!!

Luktar päron ända till Hammarö!

HA´det så gott!
MiaMaria

Annas skattkammare sa...

Grattis till den fina utmärkelsen! Trevlig helg! Kram /Anna

Stämningsfullt sa...

Hej!
Grattis till utmärkelsen! vad roligt :)
Vilket lyxigt ljus du har köpt! Väldigt fint. och buketten ni har plockat är ju en sann sommarbukett. Så härligt!
Hoppas ni har en bra kväll.
kram!

Mjuka sa...

Supergrattis till utmärkelse!!
Kramar Malin

White Season sa...

Vad kul med en award det gör att man får en extra liten vitaminkick :-) Kram och trevlig helg, Malin

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen! så mycket grattis till dig sköna tidsmästarinna, du skulle ha ett lass så mycket fint du visar och skriver så vi får njuta och njuta, vad härligt det lät med pire williams doft! varmkram lotten

Glitter och Marsipan sa...

Gratulerar till den fina utmärkelsen.
jag ska hålla alla tummar jag kan,hoppas det går bra.
Kladdkaka är ju aldrig fel.Leilas har jag inte provat.
kram anette

Kalkstenssommar sa...

Grattis till utmärkelsen, jag är inte ett dugg förvånad!!!

Du är inte bara en tidsmästarinna utan även en bloggmästarinna!

Visst är det konstigt det här med priser. Saker jag köpt hittar jag ofta sedan för dubbelt eller trippelt så mycket ngn annanstans, USCH!!

Trevlig helg i sommarvädret!

Kram L

Anonym sa...

Hej!
Ååå, tack för alla hållna tummar!
Attans att det inte gick ändå!
Mycket, mycket hemskt prov. Jag vill ge upp, men är nog tvungen att göra om det i höst i alla fall.
Tack så hemskt mycket igen!
Kramar/ Systern

Ann-Catrin sa...

Stort grattis till awarden!!

Och jag såg att det skulle vara kladdkakaor nästa program.. håller med dig.. det KAN bli jobbigt..är helt galen i choklad nämligen!

Pärondoft... mmmm..vad bra att det var trevlig personal på Ambiance... jag gillar den oxå!!

Härligt väder vi har va.. nej det blev inget tuggande på grässtrån och fötterna på en kudde... nej.. var faktiskt på loppis och sen MÅLADE jag..ja jag är inte klok jag vet...

KRAAM A-C

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmmm, jag älskar de ljusen men Päron har jag nog aldrig sniffat på, är säkert lika god den! Jaså, ägarbytet har ägt rum nu på Ambiance, som sagt, hoppas butiken lever kvar i samma anda, den är ju helt underbar! Ha en skön söndag! Mari.

Karin Krut sa...

Skönt att höra att alla träffar har gått vägen och du... visst tycker barn alldeles för mycket ibland ;)Igår sa Johanna.. "Guuud jag orkar snart inte mer, seriöst alltså.." Med hänvisning till alla gamla vita möbler hemma hahaha...
Ha en skön kväll
Kram Karin

Maria sa...

Velbekommen, du har bestemt fortjent awarden :-) Og tak for ordene, jeg er glad for, at gøre dig glad *smiler*

Hvordan gik det med din søster ??

Klem Maria.

My White Cottage sa...

Grattis till din award! Förstår så väl att du har fått den, din blogg är underbar!

Mitt zinkbord med vitt underrede kommer från Lantliv i Leksand, de har numera en webshop där man bland annat kan köpa just det bordet! Kolla in på: http://www.lantlivinredning.se

Ha det gott i sommarvärmen!
Kramar från Jenny

me and alice sa...

Grattis till din utmärkelse!
Du har en underbar blogg och skriver så himla roligt och bra!!!
Hannas form är en tjej jag också skulle vilja träffa. Hon verkar vara så go!
Håller tummarna för din syster!!!
Hoppas det går bra!
Kram Susanne
ps. Kul att du vill vara med och tävla!

Hem och Lycka sa...

Hoppas att det gick bra för din syster! Grattis till utmärkelsen, den är du väl värd! Och tårtan var ju smarrig ;-)

Får jag be dig om en tjänst - skulle du vilja ge mig mailadressen till Fröken Fryd? Skulle hemskt gärna vilja läsa den bloggen nämligen.

kram!

Evelinas hus sa...

Hallå bönan,
Grattis till din utmärkelse. Den är du värd med din fina blogg och dina underbara texter.
Hoppas det gick bra för systra.
Kram Caroline

ColonialEast sa...

Grattis - du har blivit utmanad :-) Bara om du vill förstås ...