3 mars 2008

badrumsdetaljer

Halloj govänner!
Jag tänkte visa ett par detaljbilder till från badrummet. Några av er har frågat hur jag gjorde texten på zinklådorna. Jag målade på frihand med vit hobbyfärg (fast det hade ju förstås varit coolt att ha riktiga schablonbokstäver, jag försökte få det att likna sådana litegrann). Jag använde en pensel som var alldeles "tvär" i borsten (motsatsen till spetsig, om du förstår hur jag menar!), då gick det lättare.


Knopparna från Turquoise här i Stockholm har jag visat förut. Jag tror jag fick måla sju lager färg innan de äntligen kom på plats...


Tvålpumpen hittade jag på Lagerhaus. Eftersom den är av porslin förespår jag en högst begränsad livslängd i detta livliga hushåll, men man kan ju hoppas att den får vara hel ett litet tag :-)


Fusk-körsbärsblom från Åhlens, den ser riktigt verklig ut tycker jag. Särskilt om morgonen när man är lite sömnig och grusögd :-)


Ett nytt vitt duschdraperi, mönstrad med gamla fina tassbadkar, 149:- från Syster Lycklig. Den virkade lilla badrumsmattan är lite extra kär, den har min mormor gjort av garn som jag en gång började sticka en tröja av, men så insåg jag - ovanligt nog - att det nog inte skulle bli något direkt modemästerverk - och lämnade hela trasslet till mormor som repade upp, började om och gjorde en finfin liten badrumsmatta. Jag tror det räckte till en likadan åt världens bästa syrra också (som för övrigt inte alls är någon språkfascist, som jag påstod i förra inlägget :-).


Bubbelbad och ljuslyktor hör till standardutrustningen i ett badrum, eller hur? Att de sedan utnyttjas extremt sällan är ju en annan sak...


Jag läste någonstans att murgröna ska trivas bra i badrum eftersom den gillar lite fuktig luft, så då provar vi väl då. Köksfönstret verkar då inte vara någon större favoritplats för den stackaren.


Nu blir det en rejäl kopp te här tror jag. Och kanske en bit mörk choklad. Ja, varför inte, det är ju ändå tisdag! Värt att fira.
En stor kram till dig som läser det här, och tusen tack för alla snälla ord och kommentarer - jag blir så otroligt glad!

S.

18 kommentarer:

junhe sa...

så där fräscht och fint skulle jag vilja ha i mitt badrum =) otroligt duktigt att skriva så där bra på lådorna =)) ha en bra kväll/ junhe

linnea-maria sa...

Vilka fina detaljer du visar! De där "fusk körsbären" har jag också och jag blir glad av att se kvistarna. Jag klippte bort snöret för att arrangera lite spretigare /linnea-maria

me and alice sa...

Vad duktig du är! Skriva så där på frihand!
Ditt badrum blev väldigt fint efter ommålningen tycker jag!
Tvålpumpen är jätteläcker...
kram Susanne

husnummer30 sa...

Det är detaljerna som gör det! Och du har ju samlat en massa fint. Duschdraperiet var snyggt! Skoj med ett lite annorlunda sådär.

Och jag måste säga att du är duktig att "skriva" text på frihand sådär. Mitt skulle förmodligen bli helt vint och snett, med bokstäver i olika storlekar.

OCh så till sist...tjusig tvålpump. Lyxig och glamorös!

Ha det nu så bra! //Jill.

Änglahem sa...

Frihand!!! behagar du skoja med en?! Fy 17 vad bra gjort! Är 17 förresten ett svärord som man kanske borde undvika?*funderar*hmmm...

Tvålpumpen vill jag haaaa....jättefin!!!!

Fuskkörsbärskvistarna är så söta så, grusögd eller ej!

Kramar
Ulrika

MiaMaria sa...

Underbart! Håller med det är detaljerna som gör det!

Ha´det så gott!
Miamaria

LOPPISLIV sa...

Vad fint du gjort i badrummet...zink lådorna var ju hur praktiska som helst och samtidigt jättecharmiga....roligt när man kan hitta andra användningsområden än vad som var tänkt från början....små detaljer som gör det där lilla extra........Gillar din tvålpump...vill ha...Kram Paula

Ewa sa...

Hej vännen!

Va fint du/ni gjort. Längtar så tills jag får bo i eget hus, så man kan fixa lite. Känns roligare då det är något man äger.
Åhlens har verkligen mycke fint. Synd vi inte har det här. Närmaste är i Luleå, och dit är det 7 mil. Såg i en tidning en massa fint som de sålde där.

Nu strax dags att knoga iväg till jobbet. Bor nära, så det tar bara några minuter att gå.
Här är -15,9 nu, så det blr toppeluvan på! =)

Kramis
/Ewa-Klewa

My Lovely Things sa...

¨h så fint det blev,

så många fina detaljer..

grattis!!!
Du har verkligen lyckats!!!
kram anna

Anonym sa...

Så fint badrummet blev!!! Trodde faktiskt att du använt schabloner till texten och är ännu mer imponerad nu när du berättat att det är på fri hand!!!!
Själv längtar jag tills vi flyttat och får två fina badrum med kakel i vitt och lite grått istället för våtrumstapet med rosa och ljusblå blommor...huuuu!!

Kram på dej!!

//Tina

Majas mammelucker sa...

Tack gulliga du!!
Jag ska gå till jobbet i dag..
Men vad fint badrummet blev..vad du är duktig och skriva på fri hand..Mycket fint du visar..
Ha en bra dag!! Kram Maria
(Jaa man vet aldrig om det blir tre??)

ChatrinesLiving sa...

Heisann!
Så nydelige detaljer fra ditt bad!
Virkelig flott!
En finfin dag til deg!
Klem fra chatrine:)

Karin i Villa Grå sa...

Me like ditt badrum! Den där tvålkoppen från Lagerhaus (var det väl?) är HELT i smak *vill ha*

Apropå Lagerhaus är det mååånga lååånga år sedan vi var där. När vi fortfarande bodde i sthlm sprang vi på Lagerhaus i tid och otid. Nu säger vi bara att vi SKA dit, men det blir ju aldrig så :-/

Men vet du vad? Efter att ha sett ditt inlägg SKA jag till Lagerhaus (vilket år som helst).

Kram!

Karin

Stina sa...

Så fint och mysigt.:-) Kramis

Betonggården sa...

Hej!
Ja, visst är det gott med chokladpudding! (..och lyxigt värre! Haha!) Ja, choklad överhuvudtaget - bara den inte är för mörk!
Slog mig just att vi missat ett ypperligt tillfälle att festa till det lite - tösen blev ju 8 mån idag. :) Får göra nåt åt det imorgon! (Mamma & pappa då - inte hon heller!)

Tidsmästarinnan sa...

Hej Tina!
vad rar du är som kikar in här och skriver så snälla ord.
Nu väntar jag bara på din blogg, jag blir så nyfiken på ert nya hem :-)

Tack ni andra raringar med!
Kram!
S

hemtrevnad marie sa...

Hejsan!!!! Kul att hitta en för mig ny blogg!!!
Himmel vad fint badrummet blev!!!!
Jag gillade speciellt lådorna och duschdraperiet,fanns det förresten i fler färger????
Jag måste kika vidare hos dig sen.......måste bara gå ut och leka med min minste, i det fina vårvädret!!!
Kramar från Marie

Anonym sa...

Underbart fint!!! Behöver med lite nya fräscha badrums detaljer i vårt badrum! Så tack för inspirationen! :)
kram