12 januari 2010

enklaste elementskyddet

Hej där,
i matrumsdelen i vårt vardagsrum finns ett fönster ut mot trädgården. Det är bra, men själva fönstret är inte särskilt charmigt. Fönsterbrädan är praktisk men inte så kul, en sån där med ribbor ni vet, och framför allt är elementet fult.


Blörk, ja ni ser ju vad trist. Fönstret är ganska litet, så jag vill undvika gardiner för att få in mycket ljus. (Annars kanske man hade tänkt mindre på det där elementet på något sätt.)


Men så fick jag en idé som kanske är riktigt fiffig (jag är inte helt säker på den saken än!). Nämligen att fästa ihop jalusiluckor med små gångjärn och sätta framför. Jag har bara grundmålat dem än, så lite jämnare färg ska de väl få. Vad tror ni?
Ja, i vilket fall ser man ju inte elementet längre, haha!


Fönsterbrädan är också ny, en enkel vitmålad bräda. Mycket skönt att få hiva ut det gamla skrället kan jag säga!
Jalusiluckor som elementskydd borde fungera riktigt bra, eftersom de låter värmen komma igenom. Jalusierna är vinklade uppåt till den stigande varmluften.
De är köpta på loppis för en tia tillsammans, så jag kan ju för all del ha dem här ett tag och se hur det känns.


Som sagt, ett färglager till skadar nog inte... men man blir ju så ivrig att testa idéerna :-)


Vi fick en stor tulpanbukett av kompisar, med eucalyptusblad i, snyggt! De håller längre än blommorna och är himla trevliga för sig själva också tycker jag.

Ikväll blir det kära släkten på middag här hemma så nu ska jag gå och fixa lite ugnsrostade grönsaker.
Ha det så gott så hörs vi!
Kram

Susanne

24 kommentarer:

Älskade pion sa...

Åhhhh,vilket fint elementskydd du har fixat till,urläckert. :) Ha en mysig kväll. Kramar Ulrika

lyckebrants lycka sa...

Hej där!
Jag tycker det blev jättefint med jalusifönstren!

Jag har samma problem med fula fönsterbrädor i någon slags svart sten. Fula märken efter vatten från blomkrukor, trist.
Så jag håller också på att klurar.

Ha det gott!
Rose-Marie

Anne sa...

Men, vad fint! Vilken bra idé! Kanonsnyggt! Kram / Anne

Kamomilla sa...

Helt toppen! Om jag hade några element att gömma skulle jag göra just sådär.

Pillan sa...

Vilken fiffig idé, blev ju superfint! Är ny i den här branchen men jag kommer verkligen att följa din blogg framöver.

Tjingeling

Photo by Maria sa...

Det blrv ju jättebra, utseendemässigt iaf.. Nu hoppas jag att värmen tränger igenom med ;-)

Kram Mia

Louise sa...

Det där var ju jättefiffigt! Och framförallt snyggt!

MiA sa...

Supersmart och supersnyggt!

My White Cottage sa...

Hej Susanne!

Det var alldeles för längesedan jag kikade in hos dig, massor fina inlägg att läsa igenom! :)

Jag tycker ditt elementskydd är superfint - liksom den nya fönsterbrädan!!!

Hoppas allt är bra med dig!

Varma kramar Jenny

Camilla sa...

Oj så fräscht det blir! God idé verkligen!

Vi är begåvade med ett hus utan element och jag är JÄTTETACKSAM för det verkligen. Det är rent och snyggt under fönstren och det är nån typ av stenskivor i alla fönster, så blommorna mår riktigt bra. De enda blommor som inte går i huset är Hibiskus (som jag verkligen älskar)... de får lus eller nån annan sjukdom efter ett par tre veckor och är bara att kasta bort (jag orkar inte avlusa dem). Undra om det beror på att vi har ganska torr luft inne!?

annashusidingtuna sa...

Jag tycker att dina elementskydd är fina som de är, inte behöver du måla dem en gång till, gillar den lite antika looken som de har fått av grundfärgen.
En verkligt jättesmart ide!
Kram Anna

millandante sa...

Nämen det där var den bästa idén på länge!!! Så snyggt och smart!! Tyckte t.o.m det var snyggt med bara ett lager färg! Nu blir det till att leta luckor då... för här har vi mååånga fula element (som jag i och för sig är tacksam över att de finns dessa kalla dagar) Men lite piff skadar ju inte..!:)
Tack för idén!
Kram

Fröken Fräken sa...

Var glad för att du bara har ett sådant element, jag har fyra... inte lätt att komma på ett snitsigt sätt att dölja dem, men du har lyckats!!

Och tack för den mer än högstabetygsutdelningen till mitt svarta bord! :-)

Stina sa...

Så snyggt alltså. Du kan du.:-) Kram Stina

Anonym sa...

Wow Susanne!

Vilken skillnad det blev. Verkligen jätteläckert. Ja tänk det är verkligen bara kreativiteten som sätter gränser. Man kan hitta på saker både billigt och bra och jättesnyggt!

Själv är jag just på g för inspirationsrunda till mig själv, tack för tipset

Kram Lena

Useful Art sa...

Hej Susanne!

Men OJ vilken bra idé, va smart du är! Och vad supersnyggt det blev! Synd att man inte har några gamla jalusier som ligger o skräpar :)

Kram /Sara

Sköna o Gröna Ting sa...

Susanne.., du har ju givit mig den briljanta iden.., så jädrans snyggt och uppfinningsrik elementskydd du har fått till!!!
Det har jag aldrig sett tidigare, du borde ju ta patent på din nya ide:):)

Ha en fortsatt skön dag...
Kram
Marianne

Anci sa...

Snyggt !! Det är absolut en bra idé.

Kram
Anci

Matilda sa...

Hej! Vilken fin och kul blogg du har, jag fattar inte hur jag har kunnat missa den!

Superbra tips det där med elementskydden, ska se om det går att göra något sådant här hemma med. Har likadana element som du har, fast fulare!;)

Matilda

Annas skattkammare sa...

Men Susanne! Vilket genidrag! Det blev ju ursnyggt! Önskar jag hade en hel lada med jalusiluckor jag! ;)
Kram /Anna

Radhusdrömmar sa...

Det där blev ju fin fint smulan :-)

Kramar
Jo

Weisser Traum sa...

danke für deine lieben worte auf meinem blog. bei dir sieht es auch supper aus. grüässli daniela

Liten Bod sa...

Suverän idé! Jättesnyggt blev det... Tack för att du påminde om mattvätt i snön också, ska testas i helgen :) Jättekul att läsa om din bostadskarriär mm, det ska jag nog prova mig på när jag har bloggtorka i skallen nästa gång! Kram, Tina

enligtanna.blogg.se sa...

Hej första gången jag tittar in på din idérika blogg.
Ville bara lämna en kommentar om elementskyddet.
Så himla fint!

Anna