27 maj 2008

bu för överpriser


Hej govänner!
Mina ljusstakar i fattigmanssilver tycker jag så mycket om, nu får de pryda kökshyllan ett tag. De kommer från Folkhemmet i Stockholm, jag köpte dem i vintras för 75 kr styck.
Häromdagen var jag inne på Spiti, som ligger alldeles i närheten, på Sveavägen - och där kostade samma ljusstakar 390 kr. Per ljusstake.
Man smäller ju nästan av.
Jag har gnällt förut på butiken Spiti, så jag ska inte ta i för mycket, de har mycket fint, men priserna är ju helt uppåt väggarna. Ofta i alla fall. I rättvisans namn fanns det faktiskt såna där fina doftljus från Durance till hyggligt pris. Spiti säljer dem för ca 125 kr, de brukar vara ganska dyra har jag för mig (har inte provat dem, bara fingrat på dem många gånger i butiker).

Jaja, nu ska jag sluta tjata om detta. (Fast om jag hade köpt ljusstakar för nästan 400 kr styck och sedan fått se dem runt hörnet för långt under hundralappen vet jag inte riktigt om jag hade varit så nöjd med mitt köp måste jag säga.)


Sommarblommorna har jag och min lilla tös plockat i skogen, två minuters promenad bort. Hur mysigt som helst, vi var nog båda lika entusiastiska!
Daggkåpa, midsommarblomster, humleblomster...


... och de här vita rackarna, vad heter de?



Annars går jag fortfarande och glädjer mig åt hur trevligt det var att få träffa några av alla er härliga bloggare i helgen.
Förresten, har du sett vem som har börjat blogga nu? Jättekul!


En stor solig kram från mig!
/Susanne

27 kommentarer:

IKT i min vardag sa...

Hej du! Tack för kommentaren hemma hos mig ;-)

Ja vad är det nu för skillnad på en villavagn och en husvagn...
En villavagn kan flyttas då den har hjul, men den brukar oftast stå permanent. Då den ofta är bra mycket större än en husvagn, från ca 25 kvm och uppåt, så är det inget man drar runt på vägarna. Väggar och ytskickt är annourlunda. Utformningen är mer som en stuga än en husvagn. Hoppas jag bringar lite klarhet ;-)

Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj, vilken priskillnad! Jättesnygga ljusstakar men vad är Folkhemmet? Det har jag missat... ljuvliga blomster du har satt samman! Aha, Allt i Hemmet Pia har startat blogg! Mari.

Lavendelkvisten sa...

Hejsan! Tack så jättemycket för din fina kommentar hos mig! Jag trivs jättebra hos dig också - jag gillar ditt sätt att skriva på. Och bilderna är jättehärliga.

Herregud, vilken skillnad i pris på ljusstakarna!! Det får ju en att vilja undvika den affären...

Ha en bra kväll!

Kramar Åse

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Hej!....visst är vi! vad det är härligt med Ullared eller hur?
visst är det konstigt att vissa butiker kan ha så skyhöga priser när andra har så låga...vinst måste ju båda göra eller hur? kram

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen! du, jag skulle aldrig helle köpa en ljusstake för 349kr , det är ju ingen sport, hihi! men du vad är folkhemmet??? det lät ju spännande!
så vacker bukett, affärernas kan inte slå den!

varmkram lotten

Mamma C sa...

Vilken prisskillnad, dom var jättefina ljusstakarna. Buketten var sommarvacker.
Kram Mamma C

Maria sa...

Når man gør et kup, og får så fine stager til under 100 kr stykket, da må man gerne være glad ja :-) Men havde man først købt dem til DEN dyer pris.. Ja så havde jeg nok også klaget mig i lange baner, hi hi.
Godt du fik dem til den billige pris, det kan bestemt svare sig at se sig lidt om ja.

Og fine blomster. Sådanne har en charme over sig, og de er ofte meget finere end dem man køber i butikkerne :-)

Forresten... kig ind til mig, jeg har noget til dig ;)

Klem Maria.

Dubbelörn sa...

Spiti är dyyyrt. Tycker jag hittar liknande prylar på de mest oväntade platser till helt andra priser än i de "fiina" butikerna.

Tack o lov så är det gratis att titta *skrattar*

Kramar

My Lovely Things sa...

Hej!!

Vilken tur att du hittade affären där de sålde ljustakarna billigt..visst är det hemskt..med överpriser..

De är super fina..
krma anna

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Där hade du tur, tjejen ;) Inte roligt att handla till överpriser...

Gullig bukett ni har plockat ihop. Man blir ju lixom bara så glad av sommarblommor! Tlls dom börjar skräpa... Och jag ser nåt småkryp i'rom... *fnissar*

Kramen!

Glitter och Marsipan sa...

Oj,vilken prisskillnad på samma ljusstake.Hade blivit galen om jag köpt de dyra först.Jag vill alltid hitta billiga alternativ.
Vilka härliga blommor ni plockat.
kram Anette

I ett litet hus sa...

Ja vad trist det är med överpriser! Men tur att du inte betalat det för dina, fina är de i alla fall!

Liza i pepparkakshuset sa...

Inte kul när priserna skiljer sig så mycket :(

Vilken härlig bukett!

Kram Liza

Hannis sa...

Men,Folkhemmet??
Den affären har jag missat!
Lustigt att priser kan variera så och irriterande förstås..

Vad ni verkar ha haft det härligt på bloggträffen!
Kul när det blir så där lyckat.

Kram Hannis

Kamomilla sa...

nej men hjälp ändå sådan prisskillnad! Håhååjajaa. Inte klokt!

Nu ska jag kolla Pias blogg! tack för tipset!

svartataket sa...

Dom är jättefina :))Gilalr ditt M också :))

Anonym sa...

Ja fy för överpriser.. det blir ingen glad av : (
Vilken härlig sommarbukett du och din dotter plockat i skogen! Längtar ut på en riktig skogspromenad när jag ser den fina buketten : ) Och vad roligt att Pia på allt i hemmet börjat blogga!! Det har jag väntat på.

Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Maria

Gry sa...

Men fy, vad man skulle känna sig lurad! Och hur kan det gå till så? Varför finns det så mycket olika priser på samma vara? Inte LITE skilnad eller!

Ha en skön kväll! Kram Gry

Kamomilla sa...

Hej!
Du frågade om färgkod som jag använt till träskorna och stolen. Tyvärr kan jag inte säga, för färgen har runnit över koden... Typiskt va? men du, färgen är ljusaste ljusa grå, nästan vit. Annat kan jag inte ge råd med, tyvärr. I övrigt är det Tikkurilas Empire som jag målar med.

H A N N A S - F O R M sa...

HEJ och tack för din goa kommentar...åååå, humleblomsetre, det har jag inte sett ännu...sååå vackert!!!

Vad bra att du håller koll på priserna, fynd ska det va, annars får det va.

KRAMMMM
Hanna

Ewa sa...

Ja, det lönar sig att vara observant. Tycker man ofta ser att en del tar mycket mer än andra på samma saker. Men det är väl så, alla vill tjäna pengar, och mycket vill ha mer...

Har det lite tufft nu, men försöker bita ihop och kämpa på. Bloggandet blir lidande, men jag orkar inte just nu. Tänker på er iaf.

Kram
/Ewa

Anonym sa...

Ja du vad säger man.....vilket påslag dom har på sina varor, men det är nog något speciellt med deras fina butik, kanske bättre service eller? *ler*

Snygga är då stakarna iallafall och du köpte dom till ett kanonpris....

Kram Pernilla

vitating sa...

Hi hi, jag har oxå shoppat loss nu i Ullared, kolla in min blogg får du se o va dessutom med på min tävling!

ha det gott!
Kram Maria

Lina sa...

Hej!
Ja, de gäller att vara prismedveten. De kan skilja MYCKET mellan butikerna!
Ljusstakarna var i alla fall jätte fina! ;- )

Mysigt att plocka blommor tillsammans! Hoppas nu bara att några midsommarblomster finns kvar till midsommar, risken är väl att de blommat ut…

Var på Gekås i tisdags, köpte ett litet växthus, såg att de var du som hade köpt ett innan mig!
Tyckte de var så fint, och de fanns några kvar…

Trevlig helg!
/ Lina

Anonym sa...

Tycker också att det är väldigt irriterande att det kan var så stora prisskillnader ibland. Så är det också när man gör inköp i butiken att det kan skilja enormt på samma vara från grossist till grossist.
Vilken vacker bukett.
kram ewa

Mjuka sa...

precis sådant som jag också reagerar på, priser!! man måste vara om sig och kring sig då det gäller priser.
kram malin

Helene på Rörvik sa...

Hej!
Tack så jättemycket för rara ord i min blogg! Vilken prisskillnad .. ljusstakarna är så fina och bokstaven :-)
Fina sommar blommor, härligt att bara kunna gå ut och plocka!
Ha det fint!
Kram helene