5 november 2009

jag drömmer mig tillbaka


Snöblandat regn, iskalla vindar och två plusgrader. Det är väl inte konstigt man längtar tillbaka till sommaren en sådan här dag?


Ett helt sagolikt sädesfält med vallmo på Gotland. Vi stannade bilen och fotograferade. Underbart.
Det fanns gott om plats på vägen, men en annan bil körde ändå förbi oss och tutade. Hur kan man bara vara irriterad när man har en sån här utsikt utanför bilfönstret alltså!


Holmhällar på Gotland, längst i söder.

Det finns tydligen en kulör på hus (på foder, fönster osv) som kallas "gotlandsblå". Historien bakom verkar oklar men nyanserna här nedanför är gotlandsblå i alla fall :-)


Solnedgång vid liten fiskehamn.


Charmigt planteringskärl, modell större.


Ett gammalt skjul på Bottarve museigård.


Vägskyltar, om man söker riktning i tillvaron. Finns på Hamra Krog och Krukmakeri.


Nu är det jag som dricker en stor balja hett te här och kryper upp i soffan. Jodå, hösten är mysig den också.
Här kommer en stor varm kram i novembermörkret.

Susanne

28 kommentarer:

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Vilka härliga o vackra bilder!!!

Måste åka till Gotland i sommar! :)

Jeanette

Skatan sa...

Gud vilka bilder! Ja, vem drömmer sig inte tillbaka till sommaren av att se de där?! Nä, jag behöver också någotning varmt innan jag kryper till kojs. Fötterna är iskalla...ute ligger ett tunt vitt lager. Så härligt! Det också...

Kram och sov gott!

Anna

Bibbi sa...

Så härliga bilder!Nu drabbades jag ju av sommarlängtan...Jag som älskar advent med allt som hör till och innan var så lycklig över vår milimeter med snö....
Men i februari, då hoppar vi direkt till våren;P
Ha en skön helg!
Kramen

Photo by Maria sa...

Härligt somriga bilder.. Det är ett tag kvar tills vi är där igen men det går snabbt tror jag :-)
Kram
Mia

Agneta sa...

Så vackra foton du tagit. Gillar Vallmo, en klar favorit. Den där Gotlandsblå färgen ser spännande ut. Lite ljusblåsyrenlilafärgad. I alla fall i min dator. Snygg är den i alla fall.

Gott att få kika på lite sommarfofon som omväxling till alla vissna löv ;-)
Kram, Agneta

Mamma med ambitioner sa...

Så vackra bilder. Jag blir så sugen på att besöka denna fina ö. Läser med glädje Marie ljungstedts böcker och hon beskriver gotland på just samma sätt som du fångat ön på bild. Ha en toppendag!:)

kardemumma sa...

Du har min fulla förståelse! Jag längtar efter att få komma till sol och bad efter julhandeln och innan Formex. Drömma och önska får man ju ;)....
Kramar C

millandante sa...

Åh... tack för den fina påminnelsen om att det kommer ljusare tider igen (även om det är väldigt mysigt nu) Gotland är ju ett paradis!!!
Planteringskärlet var ju för underbart!
Ha en mysig och trevlig helg!
Kram

Älskade pion sa...

Vilka underbara bilder,vallmo är såååååå vackert.Ha en härlig helg. Kram Ulrika

Jessica sa...

Men åh, vilka ljuvliga bilder *myser*

Useful Art sa...

Ååh vilka härliga bilder, riktigt varmt och somrigt :) Fast just nu längtar jag faktiskt nästan mer efter snö och jul.Men snön brukar ju va kul i så där 2 dagar :)

Trevlig helg!
Kram /Sara

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Halloj vännen.
Så härliga bilder du visar.
Den gamla baggen full med blommor
gör ju att man längtar till sommaren.Men bara lite,jag älskar ju jul och advent.
Trevlig helg
Kram Anette

S o F sa...

Tack för underbara ljusa sommarbilder så här i mörka november!

Blev lite full i skratt för jag kände också för färg på bloggen idag, och det råkade också bli i form av vallmo.

Jag/vi har varit på Gotland en gång och det var helt fantastiskt vackert!

Trevlig Helg!

Annelie sa...

Vilka härliga bilder i mörkret!

Annas skattkammare sa...

Åhh vilka bilder! Längtar till Gotland då jag inte varit där iår.. Redan igår kväll när vi såg SOS gute blev jag full av längtan.. det är en plats man skulle kunna bo på på sommaren alltså.. =)
Trevlig helg Susanne!
Kram /Anna

Annas Lycka sa...

Susanne!!

Vika bilder!!! Jag som redan längtar efter nästa sommar....så får jag se dessa bilder..Snyft!

Vallmo ååååååå

Ha en riktigt skön helg min vän. Kram Anna

Kamomilla sa...

Tack vännen, vi behövde de där bilderna här i höstmörkret!
kram, Kamomilla

Kamomilla sa...

Tack vännen, vi behövde de där bilderna här i höstmörkret!
kram, Kamomilla

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Wooow vilka bilder!!!
bilen med alla blomor i var ju föör charmig!!!!

Ha en skön helg!!
Kramis Millan ♥

Anonym sa...

Hej!
Vilka superfina Gotlandsbilder! Man längtar längtar längtar till sommaren!
Härnere är det inte riktigt lika kallt som i Stockholm. Men när jag tänker tillbaka på min värd som när vi skrev under hyreskontraktet i april sa att den här lägenheten är "très bien isolé", så undrar jag nu - hur menade hon?
Nä, nu ska jag gå hem till en kompis och hämta hembakat bröd!
/Brysselkålen

Anci sa...

Hej !
Ja, jag kan inte annat än att både längta till sommaren och till Gotland. Bilderna är så fina !

Kram
Anci

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, åh vilka ljuvliga bilder fr Gotland!!! Vilken kul bil, fylld med blommor, det borde alla skrotbilar fyllas med som man ser på vissa gårdar. Gotlandsblå, vacker färg, och vackert hus! Granbaby i kruka med jord, bra idé, den kanske håller ännu länge än rötter i vatten! Afternoon Tea på Diplomat, jo jag tackar, så läckert!!!! Ha en bra helg bloggvännen! Mari.

Maria sa...

Önskar att det kunde finnas sådana där vallmoängar häruppe eftersom det är så vackert.
Jag besökte Gotland för 9 år sedan. Hoppas på att komma tillbaka dit snart.

Brunkullan sa...

Ernst julbok köpte jag av en grannpojke som sålde jultidningar:)
Den är mysig, men jag blev lite besviken samtidigt...mycket recept och lite lite pyssel.
Fast jag har bara bläddrat igenom den ett par gånger i hastigheten.

Ska ta mig en kopp te imorgon och läsa igenom den ordentligt:)

Susanne

Lilla huset på prärien sa...

Vilka underbara bilder! Jag försöker att inte tänka så mycket på våren och sommaren nu utan koncentrerar mig just nu på julen, sendan nyår, sedan min födelsedag och skidsemester. Efter det blir det trist ett tag tills alla vårlökarna börjar titta fram ur jorden :)

Kram Jenny

Villa Solgården sa...

Men åh vilka härliga bilder! Inte alls fel, för i dag är det verkligen grått..

Sjabbig men chic sa...

Ja, jag drömmer mig också tillbaka! Tack för underbara biler.

Kramis Lisa

Katta sa...

Men åh så vackert med vallmofältet och det vita huset längre bort.Inser verkligen att jag måste till Gotland nån gång. Tycker den Gotlandsblå färgen är väldigt fin och den gör sig så bra mot såna hus.Kan ju inte ha varit en Gotlänning som tutade, måste varit en stressad Stockholmare på semester tror jag ;) Kan inte låta bli att tänka på vad läckert det skulle varit med den folkvagensbubblan med blommorna i om den varit rostig dessutom :)Kram Katta