9 november 2009

sån är jag


Jag har fått en finfin utmärkelse och en utmaning av Villa Solgården - tack snälla goa du, jag blev så glad! Utmaningen gäller att man ska berätta tio fakta om sig själv, det tål ju att klura på. Här kommer en salig röra:

1. Jag är inte så förtjust i att kladda ner händerna och tycker därför att klassikern "räkor och vitt vin" är en rätt överskattad måltid, åtminstone om man ska skala själv.

2. Jag platespottar. Alltså, jag "samlar" på bilars nummerplåtar, man börjar med att leta efter en bil vars nummerplåt har 001. Efter den skall man få syn på en som heter 002, och så vidare. Det måste vara i ordning, annars gills det inte. Det är lite knasigt, men rätt kul faktiskt, det är min mamma som har lurat in mig och syrran i detta. Just nu letar jag efter nummer 464 (vilket alltså betyder att jag har sett 463 bilar i "rätt" nummerordning).

3. Jag är tackad i eftertexterna till en ganska stor svensk långfilm, något jag innerst inne är ohyggligt mallig över.

4. Jag har märkt att jag gör en knasig grimas när jag står och målar, jag liksom viker till tungan i ena mungipan när jag är koncentrerad (som tur är är jag ju oftast ensam när jag målar möbler och jag hoppas vid gud att jag inte gör likadant vid andra tillfällen). Mamma gör något liknande, fast när hon åker slalom :-)

5. Har fått akut höjdskräck i La Sagrada Familia, den jättelika kyrkan i Barcelona. Det var HEMSKT! (och pinsamt.)

6. Klarar inte av skräck- eller krigsfilmer, blir bara mer och mer mesig ju äldre jag blir.
7. Jag har alltid lite svårt för höger och vänster, jag måste liksom tänka till en sekund extra innan jag säger vilket jag menar (eller så tänker jag inte och säger fel och så kör vi galet till allas förtjusning. Inte.)

8. Blir på gott humör av gamla jazzdrottningar, som Nina Simone och Dinah Washington. Sjunger gärna med, helst i bilen om jag är ensam, men jag ser till att vinkla upp mittbackspegeln så det inte syns i bilarna bakom att jag sitter där och gapar. Hoppas jag.

9. Tycker att nylagd asfalt luktar gott.

10. Äter nästan aldrig banan, även om jag gillar smaken, det är något med själva skalningen jag inte gillar. Kanske hänger ihop med punkt 1 förresten!
Se där, då knöt vi ihop den här säcken på ett förnämligt sätt.
Ja, har du läst ända hit så kan jag bara beklaga :-)
Jag skickar utmaningen vidare till alla som vill ge sig på den, det var kul.
Vi ses snart igen!
Kram
Susanne

19 kommentarer:

Maggi sa...

Heeej! Hih, det var underhållande läsning:) (Jag kanske snor utmaningen) för jag tycker det är skoj att läsa sånt här - också. Dessutom är det skönt att läsa att det finns åtminstone en till som har siffernoja..hihi!
Ha en riktigt skön vecka!

Engelska Villan sa...

Hej sötaste Susanne!
Vilka roliga grejer du berättar om dig själv :) Men guuud vad jag blir nyfiken, vilken svensk film är det??!! Och i vilket sammanhang är du tackad? Snäääälla avslöja det :)
Kraam Anna

Spik, skruv och drömmar sa...

Tack för den fina kommentaren som gjorde att jag hittade till din fina blogg. Hit lovar jag att återvända.
Kram Therése

millandante sa...

Hahaha... nu fick jag mig ett skratt innan läggdags! Du är för härlig!!!
Får se om jag vågar ge mig på utmaningen...:O
Kram

Hannis sa...

Hehe, hur viker man till tungan??
Det måste du bara visa någon gång!

Nina Simone!Underbart!
Hon och Billie Holiday är mina "nu är jag ensam och njuter" favoriter.
Vilka röster och vilken känsla.

Ha en skön dag/Kram Hannis

Elisa Day sa...

Ha ha vilka roliga fakta! Förstår att du fick svindel på La Sagrada Familia. Var dit i helgen och den var ju så hög. Kram

Photo by Maria sa...

Jag undrar lite nyfiket varför du är tackad i eftertexterna på en film och så klart vilken film??

Ha nu en bra tisdag..

Kram
Mia

Älskade pion sa...

Hahahha.....du verkar vara en skön prick du. ;)Kul läsning. ha en skön dag käre vän. kram Ulrika

Louise sa...

Roligt att få läsa lite "sanningar" om dig. men punkt 3 gör ju att man blir väldigt nyfiken....varför?? och vilken film?? :O)

Villa Solgården sa...

Hahaha! ÅH va roligt! Nu blir man ju ännu mer nyfiken - skriv 10 punkter till! ;) hihi. Var det du som snodde min regskylt?!! ;)

Blir så nyfiken på filmen, berätta gärna!

Stor kram!
Sanna

Anci sa...

Hej !
Vad skönt att höra att det inte bara är jag som har svårt med höger och vänster :) Jag gillar inte heller skräckfilmer. Fy sjutton !
Det är roligt att få lära känna dig lite bättre.

Ha det så bra !

Kram
Anci

Lilla huset på prärien sa...

Ha ha vad kul att läsa! Underbart :) Jag äääälskar räkor och vin. Och just nu är jag väldigt nyfiken på vilken svensk långfilm det kan tänkas vara...? *funderar*

Nu börjar det bli attans sent för mig och jag måste kvista i sängs. Se ya later!

Kram Jenny

n o r d i n g å r d e n sa...

Ha, ha, räkor och skala ja, ett kapitel för sig.. kul att läsa om dig, jag gillar också jazz och jag har också höjdskräck men har inte blivit tackat i ngn film, vad var det för film frågar vi oss såklart!? : ) Mari.

Elisabeth - anyhow.se sa...

Det var en riktig snyggingutmärkelse du fått, är du beredd för här kommer Fjäsk!
Snyggt ska snyggt ha...

Japp - såva´re me´re!!! ;)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Det är bra att vi alla har små knepigheter för oss! Själv äter jag inte heller banan ofta, typ bara om den är nästan är grön och jag har den skivad i fil. För mig är det inte skalandet som är problemet, utan konsistensen. :-)

Hoppas du har haft en riktigt fin onsdag!

Sjabbig men chic sa...

Platespotta?! Hahaha, det var ju kul ju. Nu kommer jag att få tvångstankar och börja med det. och du, jag hatar också att bli kladdig om händerna.

Kramis Lisa

Inka sa...

Hej, Susanne!

Hahahaha...det var kul at läsa om dig. Tyckte det var kul det om tungan när du målar. Så gör jag också.
Hm, sen är jag ju naturligtvis VÄLDIGT nyfiken om vilken stor svensk långfilm du pratar om. Snälla, avslöja. Och vad tackar de för. Nä, du får ju inte hålla folk på halster på det där viset, hahahaha.
Ja, det var kul att läsa mer om dig.

Hoppas du får ett riktigt trevligt veckoslut.

Varma kramar Inka

Skatan sa...

Hej och tack :)

Jag är ärligt talat riktigt nöjd över förändringen!

Kul att läsa lite om dig och dina förehavanden ;)

Nu skall jag slappa och se något skräp på tv en stund...

Kram,

Anna

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Spännande att läsa lite om dig ;D
Vilka härliga vallmofält och gotlandsbilder...
Kraaam Linda