16 januari 2010

hemtrevligt i Madrid

Hej på er,
hur är läget? Vi har lite helgmys här, jag och barnen. Kaffe med mycket varm mjölk till mig ingår.
Herrn i huset fattas oss i helgmyset, han är nämligen fortfarande i Madrid i jobbet och ska vara där en månad till. Vi hälsade på honom innan jul, det var en jättefin vecka och på något sätt blir det lite lättare nu när jag vet hur det ser ut där han bor. Förstår ni hur jag menar?
Han hyr en pytteliten lägenhet i ett stort äldre hus med många lägenheter, alla har blomkrukor utanför ytterdörrarna. Det blir rätt hemtrevligt.


Utanför grannens dörr står ett stort olivträd. Det är väl i Spanien man ska bo om de ska kunna stå ute året om helt enkelt.


Lägenheten är väldigt stram och sparsmakad, och som sagt minimal. Jag kunde såklart inte låta bli att handla blommor när vi var där. När lägenheten är så liten gör det ju stor skillnad med en enda bukett.


En och annan sockerbulle blev det ju förstås... och kaffet är himmelskt! Man får välja om man vill ha mjölken "caliente", varm eller "templada", blandad varm och kall.


Och i den otroliga Retiroparken (missa inte den om du åker till Madrid!) blommade rosorna. I december.


Herrn i huset önskar förresten lägga lite information till mina uppgifter om att han förvarade sin mountainbike i köket när vi träffades:
1) det var en väldigt fin mountainbike! Och 2) den passade så bra in mellan kylen och köksväggen. Dessutom 3) blev den stulen direkt när han senare ställde den utomhus en enda natt (fast det var betydligt senare vill jag tillägga, inte för att jag körde ut den ur köket :-)

Tack så väldigt mycket för alla fina kommentarer till mitt elementskyddsexperiment! Vad kul att ni gillade det! Vi får väl se om herrn blir förtjust när han kommer hem :-)
Nu ska jag sätta lite fart här, vad tror ni om en hårtoning för att festa till det lite så här i januari?
Vi ses snart - kram!

Susanne

16 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Nämen.., är din karl bortrest sååå länge???
Jag skall genast ändra mina åsikter om att min gubbe far till USA stup i kvarten.., men jag är lyckligt lottad för han är bara borta en vecka i taget:)

Det är ganska gott att var själv i en vecka men så länge som du har fått vara alena, hur känns det?
Jaja.., en redig kvinna reder sig ju själv sägs det:)

Hoppas din helg blir härlig Susanne..
Kramar till dig
Marianne

Annas skattkammare sa...

Hej! Men oj så länge ni får vara ifrån varandra- men ibland kan det vara lite nyttigt, man inser liksom hur mycket man saknar varandra. Eller ja- så blev det för oss iallafall när jag jobbade i Trysil i några månader.. =)
TRevlig helg!
kram /Anna

MiA sa...

Jag håller helt med.. en bukett (eller ett par enstaka) blommor gör vilket rum som helst hemtrevligt :)

kardemumma sa...

Underbara bilder! Det gör att man längtar bort! Speciellt med 2 veckors iskall kyla minus 20-25 varje dag :( men idag vände det bara -5 och rena tropikerna.
Min allra första bloggtävling har precis startat. Välkommen att tävla!
Kramar Carina

Liten Bod sa...

Så härligt det ser ut! Kanske skulle man testa det nästa december :) Kram, Tina

Villa Solgården sa...

Madrid..... usch, det låter härligt... ;)

Photo by Maria sa...

En hårtoning låter ju som en bra idé för att lätta upp det lite.. Får nog jag med göra snart..

Madrid låter inte fy skam..

Kram Mia

Belgiska Bönan sa...

Jag är väldigt förtjust i det där lite bleka solljuset som finns i södra Europa på vintern. Det hade du fångat fint på dina bilder!
Gu vad jag längtar efter solen!!
Kram!

Anci sa...

Det var ju tur att ni tog en sväng dit innan jul och fick lite vår/sommar på köpet :) Du får fortsätta att mysa hemma.

Kram
Anci

Älskade pion sa...

Vad härligt att få bo i Madrid en månad. Kanske skulle byta jobb med din man. ;) Ja ta och tona håret du. Nytt år ny färg. ;) Ha en skön Söndag. Kram Ulrika

Viola sa...

Spanien ett underbart land, vi är där flera gånger om året, ha en fin vecka som kommer, kramen

annashusidingtuna sa...

Du hinner mer nu när mannen inte är hemma och kan ha en massa åsikter??? Blir ju svårt att opponera sig när ngt har haft sin plats en lång tid dessutom,,,
Kram Anna

Camilla sa...

Madrid låter helt underbart... Kanske jag skulle förslå maken det ... flytta till Madrid ett tag. Fast då skulle jag ta med hela familjen i så fall! Men det är jobbigt att ha honom borta så länge förstår jag!

Kram

Useful Art sa...

Hejsan Susanne!
Förstår absolut vad du menar, är ju lättare att tänka sig honom när man kan tänka hur det ser ut runt omkring. Skönt att ni fick åka dit o hälsa på.

Hoppas du får en mysig vecka!
Kram /Sara

Bibbi sa...

Hej du sköna!
Först bara måste jag tacka för att du provat mitt recept och gett feedback;) Blir så glad! Undrar bara om någon av gästerna kände vad det var för krydda...;P

Måste kännas konstigt att ha gubben i solen medans det är kallt och grått hemma... Fint bodde han också. Förstår att du njöt vid besöket.
Urläckert elementskydd! Vilken bra ide.

Ha en toppendag!
Kramar Bibbi

Jessica sa...

Hej vännen,
men är han kvar i Spanien fortfarnade?
Tufft för dig att fixa allt hemma, själv när han är bortrest!
Snygga elementskydd du fixat också!

Härliga soliga bilder från Spanien, kul att ni kunde åka och hälsa på!

Ha det gott,
kram
Jessica