24 oktober 2008

shopping i Göteborg!


Tjena smulor,
Jag pustar ut efter två intensiva och superroliga dagar i Göteborg - vilken skön stad!

Jobbdelen av resan var jättekul. Och så himla roligt att jag kunde passa på att träffa min rara vän och hennes familj! Jag sov över där, hundra gånger bättre än det finaste hotell, och vi satt uppe och pratade och mumsade choklad till sent, som vi gjorde när vi var 25 och pluggade och bodde två minuter från varann... Så otroligt mysigt.

En liten sväng på stan hann jag med, som tur var. Ett par av alla era fina tips missade jag (tusen tack alla snälla Shoppa-i-Götet-tipsare, ni är ju rena uppslagsboken!). Så jag kan absolut tänka mig fler resor :-)

Balders Hage var väl värd ett besök. Många fina varor, trevlig personal, och de låg även bra till prismässigt tyckte jag.
Foton tog jag i en annan fin butik, Grönbergs Interiör (som jag förresten helt hade missat om det inte var för era suveräna bloggtips!).


Man ser på långt håll att man måste gå in där. Måste, helt enkelt :-)


Innan för dörren möts man av blomsterprakt som heter duga.
Förresten - om du bor i Göteborg eller är där 3 november, kika gärna in här efter 18.00. Då är det julkväll! Pia som äger butiken berättade att de stänger butiken i tre dagar före den 3:e för att ta fram och arrangera allt inför julen (så de öppnar alltså först kl 18 på kvällen denna dag).


Fina kuddar i brunt och pasteller, och affischer av gamla handtextade dokument.


En snygg budgetidé - en fondvägg tapetserad med notblad...


...och en rosa färgklick är ju sällan fel.


Blomsterarrangemang med murgröna, vita och ljust rosa blommor i en liten säckvävspåse, men vad är det som liknar en hyacint (för det är det väl inte?)


Det var Grönbergs det. När man sen behöver stärka sig i Göteborg går man och tar sig en kopp te med något litet sött till, bara en liten munsbit sådär...


(Japp, den levereras med tillhörande doggy bag :-)


Hej och tack fina Göteborg, hoppas vi ses snart igen!
Stor kram
Susanne

35 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej Susanne!

Vilken mysig resa du haft. Det är så roligt att träffa gamla vänner. Härliga shopping bilder också. Kan jag behöva här ute på landet.

ha nu en jätteskön hösthelg!
Många kramar
Karin

Anonym sa...

Wow! Vilken resa du verkar ha haft.

Den blev nog å mysig som det förutspåddes.

Tack för trevliga inspirerande bilder och text du bjuder oss på som inte var med.

Kuuul, att ses med gamla kompisar

Ha ne underbar helg

Kram Lena

Lallis - liv och leverne sa...

Jag har en liten utmaning till dig inne hos mig. Om du vill såklart.
Kram Lallis

Lilla huset på prärien sa...

Oj, oj, oj vilket underbart ställe! Jag har skrivit upp alla dina bra tips så jag kan besöka dem nästa gång jag åker till Göteborg. Det borde bli någon gång snart för det var SÅ länge sedan jag var där... flera år!

Fina bilder!!

Kram Jenny

My White Cottage sa...

Vilken mysig tripp till Göteborg du verkar ha haft! Butikerna du har besökt verkar ju hur fina som helst!!!

Ha en skön helg!
Kram från Jenny

Anonym sa...

Hej,
har hittat din blogg, via Allt-i-hemmet, jag håller med dem ; den är toppen!
Tittar in till dig nästan dagligen! Ha en skön helg, ser ut att bli fint väder!
Kram
Jessica i Spånga

stina sa...

Vilken trevlig Göteborgstripp du har haft!
jag gillade också BaldersHage ...mycket fint och bra priser . Nu blir jag också sugen på en liten tripp dit!
Kram Stina

Annas skattkammare sa...

Ser ut att ha varit en toppen-vistelse! Åhh jag blir sugen på att åka dit imorgon när jag ser dina fina shopping-tips! =) Trevlig helg! Kram /Anna

Anonym sa...

Jäklar, vilken kanelbulle!
Men Doggy bag är väl ändå för veklingar...
See you soon! / Sis

Liten Bod sa...

Så härligt det låter! Jag är just nu hos min bästis i Västerås och väntar på att hon ska bli klar för shopping :) Vilken fin affär du hittade! Kram, Tina

ChatrinesLiving sa...

Wow, her var det mye fint! Skulle likt å handlet litt i den byen jeg også:)
Hærlige bilder!

Ha en superfin helg!
Klem fra chatrine:)

Lallis - liv och leverne sa...

Och du..vilken bulle! *s*
Eller är det bara fotot som är taget så den ser gigantisk ut?
Och så skönt med lite shopping och bara traska runt och må bra.
Kram Lallis

Hem och Lycka sa...

Ja, Grönbergs och Balders är två favoriter helt klart. Tack för tipset om den 3e! Ska absolut dit då ;-)

kram

MiA sa...

Hej!
Syns att du har njutit av ditt göteborgs-besök. Kul!
Blommorna som liknar hyacinter är nog afrikanska liljor tror jag. Oerhört vackra och tacksamma - kan stå i flera veckor :)

Ha en skön helg!
MiA

MiaMaria sa...

Hej!

Vad kul att du delar med dig av din Göteborgs resa....underbara bilder....

Ha´en bra lördag!
MiaMaria

Kalkstenssommar sa...

Tjejkvällar - ååååh! Så mysigt, så avundsjuk, så sugen.

Det är ngt mycket speciellt med att sitta o fnissa med en god vän - att riktigt tanka energi.

Hoppas du haft riktigt roligt!

Kram L

rosenskära sa...

Hej Susanne! Det låter verkligen som att du har haft några kanondagar. Det blir alldeles för sällan jag tar mig till Götet, det är ju så nära till Malmö och Köpenhamn. Fast nu när man får betala 135 kr för en dansk hundring, känns det som en bra idé att stanna i Sverige. Jag har ju planerat att hela familjen ska åka på Lisebergsjul i år (som täckmantel för att gå bl a till Atmosphere)...

Gissar att det var mysigt att komma hem ändå...?

Ha en skön lördagkväll!

Lena

Elisa Day sa...

Låter som en jättehärlig resa! Har en kompis som bor i Halmstad som jag träffar alldeles för sällan. Så jag förstår att du och din vän njöt. Kram

Englagård sa...

Härligt med shopping på nåt annat ställe än det gamla vanliga eller hur:) att dessutom hinna umgås med ungdomsvänner är som grädde på moset.
Ha en fin fortsättning på helgen
kram karina

Radhusdrömmar sa...

Kul att du är tillbaks :-) Ser ut att vara en massa fint! Du får visa om det blev några inköp.

Kramis
Jo

Kamomilla sa...

En "liten" mumsbit... :D

Vilken resa du haft! Vilka affärer du besökt! Inte utan att man bli lite avis... :)

Hellen sa...

Så härligt med en tur till Göteborg. Vackra butiker hittade du ju också. Roligt att besöka en gammal vän dessutom.

Jag älskar också Göteborg. Vi var på semester dit med barnen i somras och hade det sååå härligt.

Ha det så gott!
Kram Helen

Liza i pepparkakshuset sa...

Verkar ha varit en suveräng helg! Vilka bilder du visar!

Ha en mysig söndagskväll
Kram Liza

Katta sa...

Vilken mysig affär dit måste jag gå nån gång jag är där. Inte visste jag att det fanns kanelbullepizzor i den stan :) Kul i allafall att du hade det trevligt, kram Katta

Grodmamman sa...

Vad sugen jag blev på att åka till Göteborg nu! Och den där bullen, vi delade den på sex personer när vi var på Liseberg i somras och då blev det ändå över en bit!=)
Kram

Villa Hemma sa...

hejhej

jag älskar Göteborg. Min man bodde där när vi träffades så vi åker dit regelbundet. Kanonshopping :-D

- jenny

Glitter och Marsipan sa...

men Susanne,vilka underbara bilder du visar från Göteborg.
Här var det inspiration i stora mått.
Gillade väggen med notblad,och arrangmang i juteväven.Så mycket fint.
Ska strax iväg och påbörja en ny arbetsvecka.Till helgen ska jag gå på 100-årskalas,det är min farmor som fyller,och det blir stort släktkalas,jätteroligt.Hoppas veckan går fort,för det ser jag verkligen framn emot.
Må så gott,och ha en trevlig vecka.
kram,ar Anette

rosenskära sa...

Kul att du har länkat, får väl önska lycka till! Igår, när jag var på väg hem från min bukettbinderikurs, svängde jag förbi Sofiero gård för att insupa atmosfären i den underbara lilla butiken. Och gissa vad som fick följa med hem? Just, det - den lilla hummertinan... Den ska fyllas med mossa och lökar nu, tänkte jag.

Nu har jag ätit en nybakad kanelbulle för mycket, känner jag. Att jag aldrig lär mig...

Kram Lena

Ann-Catrin sa...

Susanne!
men vilken resa hörr!!!
perfekt när du kunde kombinera både jobb och nöje!!

den där butiken verkar vara ett måste.. när jag var i Göteborg i somras så såg jag inte en endast rolg butik.

Och bullen... tur de hade doggybag.. har hört talas om de där stora sakerna faktiskt!!

KRAAM
A-C

Maria sa...

Oii ! Det ser rigtig hyggeligt ud i Göteborg. Vi har talt om vi skal tage os en lille weekend der her inden jul, Ingen af os har været der før, så det kunne være oplagt :-)

Ser masser af tips til hvor jeg skal kigge.

Klem maria

Anonym sa...

Visst är Göteborg finaste staden?!

Inka sa...

Hej, Susanne!

Alltid lika inspirerande är du.

Jag har något till dig


Kram Inka

Designe sa...

Åh va trevligt du ser ut att ha haft i Göteborg! Så mycket fina bilder på fina saker du visar! tänk att man aldrig tröttnar på shopping! :)
Kram

Anonym sa...

Tack!
Jag gillar din blogg också, jättemysig.

Anonym sa...

Japp - jag var en av dom som trängdes utanför Grönbergs för en vecka sen! Men det var det värt - fick köpt mig ett underbart zinkhus - äntligen! :-)