23 juni 2008

monsterblomma och en smygtitt i barnrummet


Hoppas ni har haft en härlig midsommarhelg!
Här är sju sorters blommor från trädgården i en liten midsommarbukett: alunrot, stäppsalvia, gräslök (den får räknas som en blomma, herregud, vi har norra Europas minsta radhustomt!), forspenstemon, smörblomma, stjärnflocka och lavendel.
I bakgrunden syns buddhagubben som först bodde i rabatten, men inte fick den minsta harmoni och frid där, på grund av den ständigt påhälsande Lillebror. Nu sitter han trygg i en hylla från Rusta. (Buddhan alltså, inte Lillebror.)


Och kolla in den här galningen då! Rena Little Shop of Horrors. Jag trodde det här skulle bli en hässleklocka, men jag hade visst sått frön till kardvädd också... Enligt trädgårdsboken blir den ca 150 - 200 cm. Den här är en bra bit över två meter nu och har inte växt klart än. Hans kompisar har jag fått slå ner med machete, de tog över hela rabatten för sjutton! Men jag måste ju faktiskt se vad det blir av monstret också. Jag stod raklång och fotade denna bild, i bakgrunden ser ni våra goa grannars helt normalhöga altantak. :-)


Det är så otroligt härligt att vara ute nu, jag har kommit på en massa kul grejor jag vill plantera i vår minimala trädgård, till exempel ett litet kryddland - det tar ju inte så stor plats! Tänk att kunna gå ut och skörda egen mynta till drinken i sommar...
Men samtidigt har vi så roliga projekt på gång inne också, jag irrar mest fram och tillbaka som en vimsig höna - pyssla inne? Pyssla ute? Eller inne kanske?


Några vimplar har jag sytt till projektet Tösabitens nya rum, som vi hoppas hon kan flytta in i snart. Rött och rosa är ju nästan självskrivet till en snart-fem-åring...
Du skulle sett hennes reaktion när hon tittade in där härom morgonen och dessa hängde uppe i taket, hon sken som en sol och bara fnittrade en lång stund. Härligt!

Det lär följa mer bilder längre fram från flickrummet, men vi har en bit kvar :-)

Ja nu hörni, nu går vi mot mörkare tider igen!

(ähh, jag kunde inte låta bli :-)

♥ ♥ ♥ ♥
Susanne

19 kommentarer:

My White Cottage sa...

Fin blombukett! Hoppas du haft en härlig midsommarhelg!

Din monsterblomma ser verkligen spännande ut... Har aldrig sett något liknande!

Önskar dig en fin vecka!
Kramar Jenny

Glitter och Marsipan sa...

Den där blomman ser ju nästan farlig ut...
Midsommarbuketten var ju så fin.Ja,en kryddträdgård är ju bra att ha.
Jag har en del kryddväxter i trädgården.Trevligt att gå ut och plocka om man behöver.
Men du ,vilken fin vimpel du har sytt.
kram Anette

Titti underkalas-eken sa...

Hej! Vad kul att du gillar min blogg! Jag blir jätteglad!
Det ska bli spännande att se din flickas rum sedan, kanske med vacker lakansgardin? Jag håller med om att det tar emot att sätta saxen i gamla vackra lakan, men egentligen är det ju "ett snäpp upp" för ett lakan att få bli något så fint som en gardin, eller hur? ;) hihi
Ha en bra dag! /Kram

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

vilka härliga bilder och va fint de blev med vimplarna.. jättesött..
Kram Linda

Lina sa...

Hej!
Underbar bukett, de är väl sommar om nåt när man kan ta in blommor från sin trädgård!

Monsterplantan var mig en riktig baddare! Jag har aldrig sett någon sån här innan. Kul att se hur stor den kan bli! ;- )

Söta vimplar du sytt. Jag är veklingen ingen fena på att sy så jag köpte vimplar på Rusta av alla ställen till Lilla E:s rum. Rosa och vit rutiga, helt ok. Tror de kostade 19:-, bara de! ;- )

Må så gott & ha en bra vecka!
/Lina

Mamma C sa...

Vilket monster :-) ska bli roligt att se hur den ser ut när den blommar.
Ha en bra vecka.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Du är precis som min son. Nu går vi mot mörkare tider.....

Det sa han till lillasyster för att retas och som alltid så far hon upp och tycker det där var inget roligt.....
Äkta syskonkärlek det där....

Man får väl säga bloggkärlek här då hihi, retsticka där.

Underbara vimplar

Kram Lena

Annas skattkammare sa...

Vilken härlig bukett i fina färger! Buddhan satt ju bra där ser det ut som! =) Oj vilken monsterblomma, snart kanske den går iväg. Vimplarna blev ju superfina, förstår att din tös blir glad! =) Ha det gott! Kram /Anna

Anonym sa...

Buddhan är jättefin! Här i närheten finns en familj som har en yttepytteliten trädgårdslapp och har satt en enorm Buddha i rabatten, säkert 1,5 meter hög!
Sicka fina vimplar!

Karin Lindström sa...

Hej vännnen!
Vilka härliga bilder! Jag tycker du fått ihop det bra med blommorna från trädgården. Men hur ska monstret sluta, fniss. Helt otroligt.

Ha en fortsatt skön vecka, har du semester nu/snart?

Varmaste kramarna
Karin

Radhusdrömmar sa...

Ska bli roligt att se lilla A´s rum när det blir klart.

Kram Jo

lottens vita och gröna sa...

hallå susanne! åh så vacker bukett du plockat! ha du läst chistel kvants bok om den lilla trädgården, där har jag hämtat massor av inpiration och tips till små trädgårdar!
ojojojoj så vacer vimpel, vad gullgt med lite tjejfniss=härlig lycka!!!!
varmkram lotten

ColonialEast sa...

Nämen säg inte så - mörkare tider ... usch! Vilka fina vimplar du sytt. Såna vill jag med göra. Angående nakenpromenaden så får man välja tidpunkt själv. Men man måste utannonsera i förväg när man ska ut på promenaden. Grannen hotar med you tube och videokamera och jag vet inte allt. Men det är helt ok - det är han som ska ut och knalla. Kram!!!

Ann-Catrin sa...

Susanne!
Där skrev du ett sant ord...pyssla inne/ute..känner igen det där!

har nog aldrig sett en liknande "monsterväxt". den ser ju för härlig ut..men sååå hög!!!

Och du har gjort så fina vimplar... man kan ju bara tänka sig hur fint ni gjort i hennes rum... nu är jag så spänd att få se mera!

Du har ett undrebart driv i dina texter.. alltid med en skvätt humor och lute ironi som jag gillar!!

Stor kram A-C

Anonym sa...

Jag ser fram emot att få se bilder på barnrummet, det ser hur fint ut som helst. Men du måste ju berätta om Köpenhamn! Hur var det och vad köpte du?

Smultronstället sa...

O så fin vimpel du sytt.
Och jises vikken häftig blomma.

Ha en bra vecka
Kram M

Anonym sa...

hej susanne! vilken växt, akta så den inte tar sig in :) jag ser fram emot fler bilder av den, om dn går att fota då :)

vilken fin hylla från rusta, nu måste jag dit igen :) skulle passa bra här hemma :)

vimpeln är toppenfin, tänk vad kul att er lilla tjej uppskattade det så mycket :) roligt :)

här är jag fortfarande förkyld, men jag hoppas på bättring :)

jag ska prova silltårtan igen, men då prova med kräftor till en kräftskiva vi ska på i sommar.. så man kan ju göra om receptet om man inte gillar sill. men det är toppengod :)

tack för de fina orden om tavlan :)

stor kram sara

Anonym sa...

Vilken fin pelagon som står brevid buddhan! Vet du vad det är för sort? Skulle vilja ha en sån.
MVH smillasplats.blogg.se

.:Klara:. sa...

...och det kände du dig tvingad att upplysa oss om *skakar av mig faktumet*

Den där jättevädden blir intressant att följa - om du låter bli macheten denna gången ;)
Må väl i solen!