4 januari 2009

en chilensk decemberträdgård


Jag blir helt galet trädgårds- och planteringsinspirerad nu när vi är här i Chile. (Det blir nog tufft att komma hem sen till mina fjuttiga små radhusrabatter, vinterdöda och stela.)
Här växer mandeln i sina ludna skal, i februari kan man plocka dem från mandelträdet bakom huset.


Landskapet är otroligt kuperat här, så överallt ser man terrasser och murar i olika nivåer. Trädgårdsmuren har fernissa på stenarna och en dekor av snäckor och små glasstenar.


När jag skulle fotografera muren kom Chiles snällaste schäfer Hannibal fram och undrade vad jag höll på med.


Igår kväll hade vi barnvakt av världens bästa svärmor och var minsann ute och svängde våra lurviga litegrann! Det var jättekul.
Det finns en gammal bar här som är helt underbar. Den har högt i tak, trägolv, tegelväggar, och en enorm bardisk. (Och gamla vitrinskåp med nätdörrar till alla romflaskor, inbyggda gamla spröjsade fönster, och industripendel-lampor över baren, ja du hör ju vad coolt!)
Rätt vad det var kom en liten fin katt spatserande mellan borden. Jag trodde personalen skulle kasta ut den direkt, men den hörde nog hemma där för de reagerade inte alls :-)


Pelargonbusken i kvällssolen.

Nu är det definitivt dags att sova här... kram så länge!

Susanne

27 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad härligt det ser ut... den där solen skriker verkligen på mig... "kom hit, kom hit, jag ska värma din frusna kropp... så kan du vila dig på stranden". Söt han är den lille hunden :)

Kram Jenny

Anonym sa...

Härliga bilder. Skulle behöva lite av den där solen och värmen nu..
Här står termometern på -13,5 grad burr.

Maria sa...

Hej Susanne.

hvor er det dejligt at se sommerbilleder, her midt på vinteren for os andre :-)
Det lyder til du /dere har det rigtig fint og godt. Og så dejligt med en tur ud på den kule baren.

Gode klemmer til dig,
Maria.

Lily of the valley sa...

Jag längtar till våren och sommaren, ännu mer nu när jag ser dina underbara bilder!
Vilken skönhet, Hannibal!
Ha de gott
Kram Lily

millandante sa...

Så ljuvligt! För en liten kort sekund så kändes värmen ända hit...
Här är KALLT!

rosenskära sa...

Har aldrig sett en mandel på det sättet förut! Vad coolt!

Det ser så underbart ut med de varma färgerna som liksom absorberar värmen i luften, snacka om att man är solsugen...

När vi var i Tyskland i höstas blev jag jätteförvånad över att man fick ha med sig hunden in på restaurangen. Vi är verkligen renlighetsfreaks här i Sverige.

Njut så länge du kan!

Kram/Lena

Änglahem sa...

Åhhhh...så skönt ni har det!
Här som det biter i kinderna och öronen när man går ut....och fortfarande ingen snö på västkusten*buhuuuu*.

Fortsatt gott i värmen!
Kram, Ulrika

Lallis - liv och leverne sa...

Men du, vilket paradis, vännen:)
Kram Lallis

Viola sa...

Vad underbart ni har, känner värmen och lukten komma ända hit, åker ner som vanligt till Spanien i mitten av feb och då blommar alla mandelträd, ett rosa skimmer helt underbartr, gotta er ordentligt utav tiden som är kvar, kram

Jessica sa...

Hej,
ser ut som ni har det härligt!
Här är -10 grader i dag, med sol...
Vilket namn på en hund Hannibal, tur han är snäll (tänkte på Mr Lester i När lammen tystnar...)

Håller tummarna för dig i min tävling!

Kram
Jessica

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Så lovely, så lovely!

Här sitter jag och huttrar med 10 minus utanför fönstret...

Kramar
Flisan.

annashusidingtuna sa...

Ja om man inte redan längtade till våren så gör i allafall jag det när jag ser dina bilder...
Baren lät ju helmysig!
Kram Anna

Efwa sa...

Ååh så fantastiskt härligt det ser ut. Färgerna i solen är ljuvliga. Med -9 grader är jag minst sagt avundsjuk.
Kramar från Efwa

Anonym sa...

Gick nyss en promenad genom ett mörkt och 11 grader kallt Stockholm.
Nu måste jag kanske dricka varm choklad. Fast jag skulle byta det mot sommarvärme och en mojito anytime!!
Kram/ Skarre

Nettan sa...

Underbara bilder.....ska vi byta, här är ~ 20 grader idag & skitkallt.....*brrr*.
Vill ha sol & värme jag med =0(

Ha en fortsatt skön resa..
Kram Nettan

Mamma C sa...

Ser så härligt och skönt ut och ni verkar ha det hur mysigt som helst. Skulle behöva ha lite av värmen här för nu har vi -17 här hemma.
Kram Mamma C

Kamomilla sa...

Åh det doftar värme och sol om ditt inlägg här...

Petra C sa...

Det ser så underbart härligt ut! Vackra bilder på härlig natur och fina reseskildringar. Blir såååå sotis ;)

NinaH sa...

Oj, oj och OJ!
Ha fortsatt trevligt!... Så vi får höra mer spännande!;-)

Annas skattkammare sa...

Så underbart det ser ut!! Den där baren låter hur snygg som helst.
Ha det så gott i värmen. Jag är inte ALLS avundsjuk..
;)
Kram /Anna

Designe sa...

Oj, så läckert med trädgårdar och pelargoner och SOL framförallt! Kram :)

Katta sa...

Men nu missar ni ju snön! ( Typ två millimeter ;) ) Ser härligt ut där och den där sifonen är grymt snygg.Kram Katta

RANA sa...

Det ser otroligt skönt ut. Och exotiskt! Hur länge blir ni kvar?

Jag har nåt åt dig hos mig.

Kramar, Rana

Les Cotrions sa...

Hi Susanne! It seems to be in spring in your post!!! That's wonderful for me!!!
Have a nice day!
Hugs
Vale

Ida sa...

Hej Susanne!
Vad häftigt det måste vara att vara i ett land så totalt olikt vårt. Eftersom ni har släkt i landet måste ju upplevelsen bli annorlunda för er än för vanliga turister. Landet verkar vackert och jag kan tänka mig att det går att hitta inspiration till sitt eget hem. Ha det så underbart. Kramar Ida

Annika i Gamla Stan sa...

Vilka ljuvliga bilder! Många av mina medarbetare är från Chile och jag har bjudits delikatesser som "Drottningens Arm" och "Apans svans" så här i juletid. Har inte direkt turboflyttat, men börjar komma iordning i nya lyan iallafall!

Ha det bäst i solen!

Annika

Anonym sa...

Hej!Vilka underbara bilder! Vad härligt att vara i chile. Min man är från Peru...Skulle ha rest dit under mammaledigheten men vi köpte ju hus istället. Kram