16 mars 2008

Bäst och pest!

Hallå där vänner!
Vad kul, jag har blivit utmanad av rara Hannis med den himla trevliga bloggen Hannis Hem. Man ska helt enkelt visa det bästa och det "pesta" med sitt hem!

Håll i hatten nu, jag börjar med PESTEN.
Det allra hemskaste vi har hemma är nog "skräprummet". Ett rum fyllt av skräp och bröte. Usch!!
Njut nu av tapetens färgkaskad och de underbara förvaringsmöjligheterna i rummet, som ju verkligen ger den rätta Feng Shui-känslan av harmoni.


Två och ett halvt år har vi bott här och detta, egentligen trevliga, rum används alltså bara till skräp. Dörren är, som du kanske förstår, ständigt stängd hit in.
En anledning till att vi inte har fått i ordning är att väggarna har vävtapet längst ner, sen en jättestor bård, och papperstapet däröver. Svårt att få till det snyggt om man inte bredspacklar hela rummet alltså, och det har vi inte vågat oss på. Men! Nu kommer faktiskt målaren och hjälper oss om några veckor, det ska bli uuunderbart! (Vad vi ska göra av bråten förtränger jag helt än så länge).

Det bästa med vårt hem är faktiskt många saker.
Huset ligger lugnt och nära en liten badplats, planlösningen är bra, fasaden är nymålad, det är öppet och ljust, det finns en liten trädgårdsplätt att röja runt på, vi har fantastiska grannar och vänner i närheten. Jag tvivlar dock på att de vill vara med på bild här :-)
Så en detaljbild på den nya ljusslingan över soffan i vardagsrummet får illustrera allt det här. Den är jag verkligen förtjust i.


Om några månader kommer jag att ha mycket mer som är fint tror jag, det är många inredningstankar som tar form (och många burkar vitfärg som ska inhandlas...). Tack vare alla härliga bloggar som finns!

Nu hör det till utmaningen att skicka den vidare - om ni vill och hinner, förstås!
Jag skulle vilja utmana:

Susanne, Brunkullan med mosipperötter, som jag har följt sedan jag började blogga själv och som alltid skriver intressant och roligt, om inredning och annat.

Hjärtan på tråd, M. som bland annat kan snickra vackra möbler och just nu ordnar ett sprillans nytt lantkök, superfint blir det!

Radhusdrömmar, min goa vän Johanna som liksom jag drömmer inredningsdrömmar i ett radhus (och som gillar skumpåskägg - va?! Annars tycker vi lika om det mesta, hihi!).

Trollmor, som bloggar om livet på landet och blandar bilder på vackra ting med fnissframkallande illustrationer :-)

Lilla Kamomilla visar sitt härliga gamla hus som är flyttat, återuppbyggt och smakfullt renoverat, i Finland.


Till sist ett Blogger-tips. När man har lagt in bilder i ett inlägg vill Blogger gärna göra dubbla radavstånd i all text under bilden: men håll in shift-tangenten samtidigt som du trycker "enter" så tvingar du Blogger att göra som du vill.
Kram till dig och ha en riktigt fin start på veckan!

S.

25 kommentarer:

Karin i Villa Grå sa...

Vad kul att få se vad som är bäst och pest hemma hos dig!

Jag trodde ärligt talat inte att du skulle lyckas hitta något pestigt att visa upp..! ;-)

Kram!

Karin

Kajsa sa...

Har inte kommenterat din fina blogg förut, men nu så!

Jag undrar var du har köpt den underbara ljusslingan? Den är verkligen fantastisk!

Kamomilla sa...

Hejsan! så gulligt du skriver! *rodnar juh*... Tack vännen för utmaningen.

Jag ska göra ett undantag från min princip (jag brukar inte anta utmaningar eller föra bemärkelser vidare, det har varit ett principbeslut för att inte såra någon) men faktum är att din utamning kanske kan passa in på mitt nästa inlägg. Men det kan ta några dagar faktiskt, för nu ska jag iväg till mitt andra jobb, på annan ort och kommer hem först i övermorgon. jag kan nog hitta en hel del pest att visa upp, tro det eller ej...

Måndag står bakom knuten. Hoppas din vecka blir bra!
Kramisar från Kamomilla

Kamomilla sa...

Utamning? Vilket skrivfel! Skulle ju nog stå UTMANING...
H. Tyrkfelsnisse ;)

Kannor och karaffer sa...

Härligt inlägg du gjort. Och tack för blogger- tipset. Vet du möjligen varför blogger helt plötsligt ändra storlek på typsnitt mitt i ett stycke?

Det kan göra en galen ibland att man inte får till det!

Ha det gott och jag förstår att det kommer att bli kul att ta tag i skräprummet.

Kram Ann

Kalkstenssommar sa...

Skönt att se att du också har pestiga saker!

Tackar dig tusen o tusen gånger om!

Nu känns mitt liv lite bättre...... ;D

Kram L

Evelinas hus sa...

Hej,
Tack så mycket för dina snälla ord hos mig. Vi har också ett skräprum. Där får man också hålla i hatten när man går in ;-).
Kram Caroline

Radhusdrömmar sa...

Kul med en utmaning! och tack för gulliga ord om mig.... godisägg är ju goda ju....

Jag ska anta utmaningen, måste fundera lite först.

Stor kram!
Jo

My Lovely Things sa...

härligt att ni ska få ordning på ert skräprum..vi har inhandlat en tapet som man tapetserar över ojämna väggar..en slags lagningstapet...Sen kan man måla eller tapetseraden..
ha det gott.
kram anna

Anonym sa...

Självklart antar jag utmaningen!
Det blir busenkelt, tror jag.
Återkommer med det i morgondagensinlägg.
ps. Tack för den fina beskrivningen om min blogg.

Kramis ewa

MiaMaria sa...

Härligt rum du visar oss....

Och ljusslingan är ju bara så fantatisk.

Ha´det så gott!
Miamaria

LantlivsAnette sa...

Hallo !
Skräp rummet kommer att bli fint när du får ordning på det..alla har vi nog ett skräp rum nånstans..mitt är i källaren..huga..vågar inte visa det..
Lill Nisse skulle nog bli glad om du gav honom en eller två skivor korv ;) Han älskar korv..sticker man en framför nosen på honom så blir han alldeles galen..hii..hii..
Ha det så bra Kram Anette
P.s vilken fin ljusslinga du har...

"M" sa...

vad kul att se att fler har sina gömmor..hihi...jag antar utmaningen...men jag ska fundera lite....kram

svartataket sa...

Ganska skönt att ha ett sådant rum ;))Men det är skönt när man vet att det är ordning överallt också...snart sä är källaren nog det också :)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det finns säkert något sådant hos var och en...Något man inte är särskilt stolt över!
Men det blir nog bra när du får ordning på alltihopa!
kram
Marie

Betonggården sa...

Hej!

Du får trösta dig med att vi har inte mindre än 2(!!) såna rum... Sakta men säkert går det iaf framåt och snart ska det vara ordning på torpet! :)

Tack för tipset!! Det har ju hänt mer än en gång att man blir vansinnig på det där med radavstånden. Tack tack! :) Nog bäst att jag skriver ner det där ...minnet försvann när bebis kom in! Haha!

Anonym sa...

Kikar in och försöker läsa ikapp lite efter min semester!
Tror det blir ett heltidsjobb idag när jag kikade på mitt webbflöde på Netvibes! haha
Hoppas helgen varit på topp! Kramkalas!

Anonym sa...

halloj! vilken fin ljusslinga :) modigt av dig att visa det pesta med ditt hem, kul att ni kommer att få ordning även där..

tack för din kommentar inne hos mig.. här går målarpenseln varm ;)

stor kram Sara

Änglahem sa...

Åhhh TACK!!! för tipset om det eländiga radavståndet!!

Ursäkta mig, men jag förstår att den dörren är stängd till detta skräprum!!! Låter jobbigt med tapetseringen som är gjord. Det bästa är ju bredspackling men det får nog man (läs; vi iaf) lämna över till fackfolk. När vi flyttade in i vårat hus, var hallen helt tapetserad med vävtapet*hua* maken fick för sig att den skulle slipas bort! Tog slut på två slipmaskiner *fniss* men bra blev det!
Ljusslingan är jättesöt!!

Må så gott!
Kram
Ulrika

Hannis sa...

Hello!
Kul med pest och bäst.

Skrattar gott åt rummet.
Påminner om min klädkammare,där får man hoppa över saker.
Men det blir lite gympa i alla fall!
Fint foto med ljusslingan!!
Kram Hannis

Ps.Tack för dina fina rader.
Ler stort!Ds

Hemma hos Klara... sa...

Vad kul med bäst och pest! Jag hade tidigare ett skräprum precis som dig men nu har förrådet blivit ett sånt ställe, tänk att man sparar på så mycket!

Kram/Helena

Tingeltangel sa...

Det är befriande att få ta del av lite pestigheter från andras hem. Man andas lite friare en stund efter det. Härligt inlägg. Önskar dig en glad påsk.

Lila sa...

TACK för tipset om radavståndet!!

Är lite skraj att vi även kommer att få ett skräp rum i nya huset...det så kallade blivande gästrummet. Men jag ska göra ALLT i min makt och bearbeta detta så snart som möjligt.

Det blir nog jättebra för er när ni väl kommer igång.

Glad Påsk!
Kramis L

Gry sa...

Tack för tipset. Blogger är inte alltid mi favorit, måste jag erkänna....Men ack, jag har ju blivit så beroende....

Jag älskar när andra visar fram sitt stök!!! Jag skulle kunna välja mellan flera rum att visa upp, så det vore ingen utmaning alls, fniss...

Kram Gry

lottens vita och gröna sa...

kul med allas bäst och pestlistor, har också gjort en i dag...vad skönt när pesten finns på projekt, det är verkligen peeeeest när man inte vet vad manska göra...underbar slinga, en sån skulle jag med vilja ha!ha det gott nu i påskbrådatider! kram lotten