15 december 2010

apelsiner i ugn

Hej  i advent!
Hur går det med julförberedelserna? Här är det mycket kvar. Ibland önskar jag att "Tidsmästarinnan" inte var en fullt så ironisk titel på den här bloggen :-)
Nu har jag testat att torka apelsinskivor i ugn. Det tog sin lilla tid, men det var ju extremt lätt. Ungefär 100 grader och varmluftsläget på i ca 1,5 timme, sedan lät jag det stå med  ugnsluckan på glänt över natten (och sedan tjongade jag faktiskt på ugnen en stund nästa dag också så blev det klart).


Apelsinpynt till en amaryllis i gammal rostig mjölkspann (eller vad kan den ha varit till?) som mamma hittat på loppis åt mig. Den gillar jag!

Och världens enklaste mobil: torkade apelsinskivor och kanel från Ica, uppträtt på vanlig sytråd i hallfönstret. Jag önskar jag kunde skriva att det sprider en underbar välkomnande doft när man kliver in genom ytterdörren, men då skulle jag ljuga för den är helt utan doft tyvärr.
Idag kom herrn i huset hem igen från en veckas utlandsjobb. Hurra för det säger jag!
Vi hörs snart - kram på er!

Susanne

10 kommentarer:

Sara sa...

Så fint!Jag ska också prova :-)
Kram

Ann-Catrin sa...

Så fint Susanne1
det enklaste är oftast finast.. synd bara att det inte har doft oxå

varm kram och krama om din kära man nu.
Varm kram
Ann-catrin

Unknown sa...

Här kommer en varm vinter kram från mig till dig!/ Petra

Älskade pion sa...

Vad fiffig du är vännen,jättefint.;)Krama om gubben ordentligt nu och ha en skön Torsdag.Kramar Ulrika

Maria sa...

Det är vackert! Jag har också torkat, men då hade apelsinerna nästan torkat av sig själv, så jag skar dem i skivor och lät dem ligga på ugnsgallret i rumstemperatur- Fungerade eftersom de redan var halvtorra...

Anci sa...

Kul idé. Får se om jag hinner...

Kram
Anci

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hade du sagt att det doftar apelsin hade jag absolut trott dig, för jag tycker jag känner apelsindoften när jag ser bilderna + kanel. Tänk vad häftigt att hjärnan har doftminnen som den kan ta fram när man ser bilder=)

Fint är det och den rostiga mjölkspannen med Amaryllisen är jättefin.

Önskar dig en fin kommande julvecka, klart du hinner allt du är ju "tidsmästarinna";-)
Kram,
Regina

Sussi sa...

Hej Susanne!
Underbara apelsiner...så juligt fint tillsammans med kanel! Kanon med såna här instruktiva tips, bara att sätta igång liksom! På med ugnen...!

Kram
Sussi

Anonym sa...

Hej! så otroligt fin dekoration att ha hängade i fönstret :) försöker mig på att göra den, använder mig av fiskelina, men det är jättesvårt att få kanelstången att fastna där den ska hänga :o hur bar du dig åt? trädde du tråden på en synål och drog igenom alla apelsiner och band sedan kanelstången? tacksam för hjälp :P

Caroline

Tidsmästarinnan sa...

Hej Caroline,
tack för din fina kommentar, vad glad jag blir!
Jag använde vanlig sytråd, kanske det är lättare än fiskelina? Fast det låter snyggare med fiskelina.
Ja precis, jag trädde igenom apelsinskivorna och knöt fast kanelstången (innan jag fortsatte till nästa apelsinskiva, så att jag såg vilket avstånd det blev. Inte apelsinerna först och kanelbitarna efter, om du förstår hur jag menar :-)
Lycka till! Kram!