25 februari 2008

våffelfestival!

Vi är helt galna i våfflor i vår familj, det är ganska konstigt att vi inte äger något våffeljärn (å andra sidan kanske det är förnuftigast att ha det så, med tanke på hur mycket vi annars skulle sätta i oss).
I helgen har vi till stor lycka haft grandios våffelfestival hemma hos min bästa och enda syster, som bor mysigt i en liten lägenhet inne i stan. När familjen Tidsmästarinna brakar in på dessa 30 kvadrat medför det att vissa familjemedlemmar hänger i draperier, pillar på alla knappar på stereon (särskilt voLYYYMen, jag fick nära på hjärtslag) och rätt vad det är smäller det en stor ballong som den rara mostern plockat fram. Ungefär lika lugnt och harmoniskt som hemma, med andra ord.


Men när våfflorna dukades fram satt vi alla vid bordet som tända ljus. Våffelsugna tända ljus, om ni kan se sådana framför er.

Jag gillar verkligen de här gamla kopparna, snyggt med en slinga av murgröna och kaffet blir extra gott när koppkanten är mjuk och fin, det är viktigt för kaffenjutningen :-)

I våffelreceptet för dagen ingick både gräddfil och vichyvatten, syrran kör smeten på frihand för hon har varit våffeldrottning i folkdräkt en gång i tiden. Gott blev det sannerligen, med tre sorters sylt och fruktsallad till!

Proppmätta och belåtna hälsningar,

eder S.

26 kommentarer:

husnummer30 sa...

Vad gott med våfflor - föstår att ni satt som tända ljus, för vem vill riskera att inte få!?!?

Kanse bör jag föreslå våfflor för sambon...han är nog inte sen att nappa på det!

Ha det bra! //Jill.

MiaMaria sa...

Men så gott med våfflor!!!!

Och kopparna är ju så läckra med rankan håller med!

Miamaria

Dubbelörn sa...

Våfflor på fri hand!!??? Yeeessuuss... Här är det Ekström som sköter om våfflorna *skrattar*

Kram

Lilla Blanka sa...

Åh jösses vad sugen jag blev nu..så här strax före middagstid hihi..våfflor år sååå gott...!
Kram
Mia

Sånt är Livet sa...

Å det var längesedan man drack kaffe i en "riktig" kopp .Håller med om att det blir godare å porslinet är så där tunnt å fint.Vi smaskade på våfflor förra veckan ,de e gott alldeles för gott ha ha /Lisbeth

Kannor och karaffer sa...

Det va länge sen vi åt våfflor - det kanske vi kan bjud på vårt kommande 6 års kalas nästa veckan - det bir nog populärt bland både barn och vuxna.

Det såg verkligen inbjudande mumsigt ut.

Vet precis hur det känns när man kommer med hela familjen indundrandes till någon som inte har barn eller har allt helt super perfekt hemma. Då triggar det barnen extra mycket - så att själva f-n flyger i dom annars så underbara änglarna......det är då man säger till sig själv att nästa gång stannar dom hemma!!!!

Men det är väl tur man glömmer fort....

Ha det gott vännen!
:-) Ann

Gry sa...

Våfflor är bara SÅ gott, smask...
Håller med dig att koppen har stor betydelse för upplevelsen när kaffet ska insupas. Det får inte vara för skarp kant!

Så kul att du hittade mig, jag är bara så glad för det!

Kram Gry

Lene sa...

Hahahaha - det er den morsomste kommentaren jeg har fått på lenge ;)) Duuu - duppeditter er forskjellige saker som en teknisk mann bare mååå ha. Mobiltelefoner, fotoapparater, pcèr, dvdspillere - forskjellige tekniske finesser. Min man har alt mulig - men han har vært flink til å skjule det i tv-skapet. Bortsett fra høyttalerene som er over en meter høye, og ikke så lett å gjemme unna ;)

Og en duppeditt mann er særdeles glad i vafler - iallefall er min duppedittmann det. Så da kanskje du har en duppedittmann, du og :) Hehe ;) Ser ut som om dere riktig har kosa dere hos din søster, hihi ;)

Ha en finfin kveld :)

Lilla Trollbacken sa...

Nu blir jag supersugen på våfflor. Min mamma har ett riktigt gammalt (dock elektriskt) tungt våffeljärn som hon gör underbara våfflor i.
Vad trevligt att få gå bort och äta. Kanske ska ge en vink till min syster också!
Kram
Gabrielle

Kamomilla sa...

Jag har aldrig varit en större vän av vofflor eller plättar, men nu blev till och med jag lite sugen..
Kopparna är bedårande! helt underbara! Du stoppade väl dem under rocken när du gick? ;) Det skulle jag ha gjort! Tihi

Anonym sa...

Mera våfflor åt folket!

En inredoholic sa...

Åååå vad jag blev sugen på våfflor!! Mumma... får nog bli det till helgen :)

kram
Jannice

svartataket sa...

Våfflor är gott!Det låter som ni hade det underbart och gott och mysigt!! Dock så firade vi det redan förra veckan :) och dessutom så slängde vi vårt våffeljärn (tror jag) vi kom på att det og fått hänga med i ca 20år och bestämde oss för att köpa en dubbel till nästa gång i stället ;) hmmm..ska man slå till på det denna veckan igen ;)

My Lovely Things sa...

åh vad det låter gott...
Åh vofflor det är så underbart gott..får nog ta och göra det nån dag..för nu blev jag så sugen..
ha det gott..
kram anna

Ewa sa...

Hej vännen, och tack! Ja, den vart inte så dum. Då jag fotade den så hade lacket inte torkat, så bilden var lite bubblig. Nu är den dock slät och fin. Kul att fixa och dona. Synd bara att man inte har en bättre lokal att vistas i. det dammar och skräpar så, plus att man får plocka ihop allt mellan varven då man tar paus.

Va gott med våfflor. Måste köpa mig ett nytt våffeljärn. Mitt förra fällde jag sönder...

Hoppas ni har det bra i storstan. Här skiner solen, och det gnistrar så vackert i snön. Härligt!

Kramar i massor
/Ewa

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Tack för rara om om Sessan!

ja det där lät ungefär som vår familj ju:) Nästan så man får nervsaman brott av att gå bort ibland;) Men så sugen jag blev på våfflor nu...bra då vet jag vad det blir till kvällen nu!!
Ja, jättesöta koppar...visst är det mysigare att dricka ur de fina gammeldagsa!!
Ha en härlig dag!!
♥Kram Ia & Millan♥

Maria sa...

Ja gud vad det är gott! Bäst är det hemmma hos mormor, för då kan man bara sitt vid bordet och bli serverad, mums!

Anonym sa...

Det ser smarrigt ut,känner igen kopparna.
Mamma G

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oooh guud så sugen jag blev på våfflor nu! Det måste jag göra snart...
Kram
Marie

Radhusdrömmar sa...

Gott med våfflor!!!

Vi har våffeljärn hemma, ni kanske kan komma över någon dag med barnen så får vi ta lite våffelmys!

Kram Jo

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Oj!vad sugen jag blev på våfflor,men jag äger inte heller något våffeljärn,det får bli min nästa investering hi hi.
Det var ganska fullt på Junibacken
när vi var där,men det gjorde väl sitt till att det var sportlovsveckan tror jag.
Kram Marlene.

Anonym sa...

Mmm vad gott det såg ut med våfflor!! Snart stundar våffelkalas här med:-) Jättevackra koppar och jag håller med det är något speciellt när kanten är len och mjuk på koppen mot munnen:-)
Kikade på din korg som var fylld med blommor, ranunkler och de ljust ljust rosa tulpanerna - underbar bild på blommor jag älskar och vill ha mycket av i mitt hem!! Just nu har jag turen att ha tulpaner precis överallt, det har sina fördelar att bli ett år äldre denna årstid när det är tulpantider;-)
Kram

Anonym sa...

Ps: Det där tårtfatet med glaskupa du hittat på Ikea blev jag nyfiken och bra sugen på..... Ser jättefint ut och glaskupor gillar vi ju eller hur;-) Fick ett presentkort på Ikea i födelsedagspresent dessutom... Tack för det tipset!! De börjar få in mycket roliga och fina små detaljer tycker jag, bra för oss!! /ds

Anna i den vita soffan sa...

Den här familjen älskar också våfflor och vi har tvärtom insett att vi måste investera i ytterligare ett våffeljärn så man inte måste vänta så länge vid gräddningen! Vi kör dock ingen fancy variant av smet - färdig mix duger okej! Fast fullkornsvarianten ska det vara, med vispad grädde och sylt. Mums! Oj, vad sugen jag blev nu...

Tina sa...

Åh, nu blev jag riktigt sugen på våfflor...min man tycker att det inte är någon mat!!! Kanske ska testa att ställa fram som efterrätt?! :-) Kram Tina

Ann-Catrin sa...

oh vad jag blev sugen nu... ser ju så himla gott ut!!
Kopparna är oxå supersöta.. jag älskar kaffekoppar!!
Kram a-C