13 november 2008

dagens matematikfråga


Hej govänner,
här kommer dagens matematikfråga: Susanne hittar en lampfot på loppis för 20 kronor. Hon köper en ny lampskärm på Åhléns för 179 kronor. Hur mycket har hon gett för lampan?

Svar: 20 kronor, naturligtvis!

Ja men, lite får man väl förhärliga sina fyndinköp. Ibland behöver de något tillbehör, eller målas och putsas upp lite, men det får helt enkelt gå på ett annat konto tycker jag. (Som när jag köpte griffeltavla till femåringens rum för 40 kronor och sen fick lägga 150 pix på en plutteburk ny skoltavelfärg).

Å vad skoj att ni är så många som vill vara med i utlottningen om zinkhuset! Jag önskar jag kunde lotta ut ett par hus till...
Stort lycka till ni som redan är med - och det är inte försent än, klicka på länken eller scrolla ner till inlägget här under.
(Vilken tur att det finns slumpgeneratorer på nätet när jag ska dra vinstlotten sen!)

Idag har jag fått ett så fint paket i brevlådan från en bloggvän så det är inte riktigt klokt. Jag ska visa snart! Och av rara Karin med bloggen Karin Lindström har jag fått en fin utmärkelse för ett litet tag sen, jag blev så otroligt glad.

Stor kram!

Susanne

Uppdatering: det är flera som har undrat vart jag hittat zinkhuset - det är köpt på Koffert
här i Stockholm (de har ingen webbutik, men man kan ju alltid kontakta dem och be snällt...!)
Prova även den mysiga webbutiken
Perlan Living, och även hos Gårdsromantik Havsviken - stort tack En liten smula för det tipset
!

37 kommentarer:

NinaH sa...

Såklart du gett 20 för lampan!! No doubt!;-) Fin blev den!!
Och grattis till utmärkelsen!

the Babyblues sa...

Hahaha, det där känner man ju igen :).

Kram

Lilla huset på prärien sa...

Det är helt ok att piffa upp sina loppisfynd tycker jag! Och det "piffet" ska ju inte räknas in i priset :) Ungefär som all målarfärg jag använder... den räknas inte alls!

Ha en skön helg!

Kram Jenny

♥ Fyra årstider sa...

Håller kramaktigt mina tummar för zinkhuset...
Kram Lotta

Anonym sa...

Matematiklogik jag håller med om, helt och fullt. Liksom att jag tjänar 1500:- om jag låter bli att köpa de där skorna jag frestas av, eller hur??

Anonym sa...

Jag gillar verkligen din matematik för den stämmer så jätte bra in på min egen matematik förstår du.

Utan tvekan betalade du bara 20 kronor för lampan som förövrigt är jätte fin.

Ha en fortsat trevlig fredag !

Kram Kram

Liza i pepparkakshuset sa...

Klart att du betalade 20 kr! Hjälpte min syster att fynda lite gardiner på loppis häromdagen. 120 kr gick det på (att hon behövde köpa nya gardinstänger för 650:- pratar vi inte om...)

Ha en mysig helg
Kram Liza

Brunkullan sa...

Det är väl självklart att den kostade 20:-!!
Smart tänkt:)

Susanne

Lallis - liv och leverne sa...

hahaha; du är ju för go:)
Kram!!!

Glitter och Marsipan sa...

Hahaha,ja,det är min matematik,det.
Fast maken skulle nog inte hålla med.
Riktigt fint blev det i alla fall.
Å,vad spännande,har du fått paket....
Ha nu en riktigt skön helg,och du,
det är tävling hos mej.
kram Anette

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Då kan jag tala om att lampfoten är ett riktigt fynd! Vi tar 249:- för den lilla och 298:- för den mellan. Din är den lilla, och du har alltså "tjänat" 229 pix!! Roligt!

P.S Lampan kommer från PR i Borås, och vi säljer deras produkter...däeför så vet jag :-)

Ha en underbar helg och fortsätt fynda!!

Må så gott
L

Marie//Tekla Maräng sa...

Toppen! Du räknar precis som mig.
Jag tror att vi har ett flertal vänner som räknar på samma sätt.
Kram Marie

Diverselådan! sa...

Du har precis samma matematiklogik som jag. Känns bra att inte vara ensam med det räknesättet. Nu ska jag vara me' å vinna ett zinkhus, så jag kommenterar även inlägget nedan.
Kram från Annette

rosenskära sa...

Det där räknesättet kallas för kvinnlig matematik och det är så magiskt med den typen av logik att det bara är kvinnor som förstår hur man räknar, så det så!

Vad var det jag sa, du slår nytt rekord i kommentarer. Alla vill ha! Nu får du tävla hos mig - igen!

Ha en riktigt go helg i det sömniga vädret!

Lena

Ida sa...

Hihhi... känner igen det där tankesättet och vad mycket roligt man kan hitta på med alla fynd. Sambon skulle bara veta hur mycket allt jag inhandlat egentligen kostat=) Ofta drar jag av några kronor också när han frågar vad det kostat;)
Ha det så bra kramar

Anonym sa...

tänker likdant om mina traderafynd (frakten räknas på ett annat konto haha)..

stor kram sara

Stina sa...

Ja men det är ju klart att lampan kostar 20 kr.;-) Kram

annashusidingtuna sa...

Vilken tur att Pia nämde dig i sin krönika, annars hade jag aldrig hamnat i blogg världen!
Alla är så himla snälla här!
Klart att den kostade 20 kr förresten.
Kram Anna

Syster vit sa...

Ja inte räknas eventuell renovering eller piffning in i fyndpriset heller. Fin lampa. Kram Liselottt

Lily of the valley sa...

Helt klart :D
Lampan är jättefin!

Ha en härlig helg
Kram Lily

Hem och Lycka sa...

Självklart 20 pix! :-D Jättefin! kram

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Den matematiken hänger jag helt klart med på också ;)

Utlottning!? Har jag missat nåt?? Måste genast kolla!

Kramar
Flisan

Kamomilla sa...

Lite får man alltid vrida till det... ;)
Vilken ursnygg lampa!

Anonym sa...

hej gumman :) men det är klart att man "vinner", låter himla mycket bättre. annars kan man ju inte bjuda :)

ja vi får se om jag får mina att blomma om, hoppas det men detta är ju mina första orkidéer, så man kanske har nybörjartur? de fina fil-de-fer krukorna kostade bara ca 40 kr st, har de större också som gick på 50 kr st.. funderar att ha blommor i dem til jul, men att ha silkespapper runt då..

ojoj vad jag babblar, hoppas allt är bra med dig, och att du får en underba lördag :)

stor kram sara

Nettan sa...

hihi!!..vilken underbar logik..självklart kostade den 20kr!!
Kram Nettan

Anonym sa...

Fniss, det var ett riktigt bra räknesätt;-) Har en liknande pryl som jag fick tag i helt gratis.... Nu med ny baksida, målad shabby, ska få nya beslag samt en helt ny ovanskiva specialgjord på snickeri..... Tror att slutresultatet blir gratis;-):-) Vem behöver liksom upplysas om att uppfräscningen kostade skjortan.... Skrattade gott åt ditt inlägg, det förgyllde min kväll!!
Kram och fortsatt trevlig helg!!

Anonym sa...

Blev nog snurrigt skrivet det där... prylen är inte liknande för i mitt fall handlar det om en byrå men tankesättet blir i allafall detsamma..... gratis eller nästan gratis så att säga;-)
Kram igen

Fröken Fräken sa...

Så klart att lampan kostat 20 kr. Inte kan man ju räkna in diverse omkostnader. I såfall skulle ju min minibyrå ha kostat.... humhum.. det var visst mer än vad jag ville tänka på!

Anonym sa...

Ha ha - helt rätt inställning! Brukar köra med samma logik jag med! :-)

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Det är så´n här matte vi gillar!!
Riktigt snygg lampa, ser mycket dyrare ut! ;)
Jeanette

Evelinas hus sa...

Heej!
Jag får också lamppriset till 20 kr. ;-) Tack för din goa kommentar.
Vad kul med paket i brevlådan...
Ha en härlig söndag.
Kram Caroline

linnea-maria sa...

He he. Det låter ju som mig det där. Ha en fin helg /linnea-maria

Märta sa...

O, vad jag tycker det är härligt att läsa alla mysiga bloggar. Tack för din fina blogg som har väckt mitt intresse för den "vita inredningen". Nu har jag hittat nåt som passar mig och vårt hus.
angsgard1@telia.com

H A N N A S - F O R M sa...

Ha, ha..härlig läsning! Så fin lampan blev! Hoppas allt är bra med dig, här är det bra, va på spökvandring i gamla stan igår vilket jag kan rekomendera! Rolig upplevelse nu på den mörka årstiden!

Ha det gott så länge!
KRAM
Hanna

En liten smula sa...

Hej Susanne, jag vill tipsa om att zinkhusen går att hitta hos Maud med bloggen Gårdsromantik Havsviken. Hon har en butik där man kan beställa dem, läste på bloggen nyss att hon får hem sådana till veckan. Hon har massor av andra fina saker också! Adressen är http://havsviken.blogspot.com/

Hälsningar /Sara

Unknown sa...

Jag tycker heller inte att tillägg och piff ska räknas in i priset utan endast inköpskostnad:) = fyndpris =:)

Ha en fin start på din vecka, kram Pia

Fiastina sa...

Jag vill också vara med och tävla, inte för att jag nånsin vinner något, så ni andra behöver inte vara oroliga, men det ger ju lite extra pirr i vardagen!