26 augusti 2011

eget örtsalt

Jag tänkte testa något nytt med all min basilika. En hel del har jag redan fryst (värsta husmorsvibbarna ju, när man fryser in sin skörd på sensommaren...). Tusen tack för kryddbevaringstipsen hörni!


Jag hittade ett recept på hemmagjort örtsalt, det låter roligt. Och det är enkelt!
Man tar kryddor man har hemma, och det är inte så noga att plocka bort alla små stjälkar - jag tog den blå basilikan, timjan, oregano och liiite rosmarin - kör det i mixer med vitlöksklyftor (jag tog två) och ett par rejäla nävar vanligt salt. Man kan säkert variera i oändlighet.


Så får det torka utbrett på bakplåtspapper, i typ två dygn. Jag rörde runt lite då och då.

Sen kom ju det roligaste, att pyssla till örtsaltburken :-)
En syltburk duger fint. Jag dolde texten på locket med omslagspapper från House Doctor som jag hade hemma.


Och så en klipp-å-klistrad etikett.

Det var jätteroligt, och gott! Jag har testat att göra salladsdressing, med örtsaltet, olivolja, peppar och balsamvinäger. Och tänk en knäckemacka med keso, goda små tomater och ens egna örtsalt, det tror jag blir toppen också.

Update: kika in hos fina bloggen Lilla Kolonistugan, för tips om eget örtsmör! Mmm..
Vi hörs snart igen. En stor kram på er govänner!

Susanne

14 kommentarer:

Graadskan sa...

Fint! Och säkerligen jättegott också! Skön känsla att ta vara på det som växer i trädgården!
Just i år ligger vårt trädgårdsland i träda, har hört att det är bra emellanåt... ;)

Trevlig helg!
Kram Camilla

Compact Garden sa...

Vad härligt med husmorstips :) jag ska nog ta mej en sväng i kryddlandet innan det är för sent.
Burken blev jättefin.

Kan tipsa om att göra goda örtsmör på bloggen, att frysa in och ha på köttet i vinter.

Ha en mysig helg Kram Anne

Skatan sa...

Heja - sådana tips gillar jag :)

ÖNskar en fin dag!

PSsst...titta in om du vågar. Det är risk för beroendeframkallande bara... ;)

TRevlig helg också när jag ändå är i gång!

Annakarin

Ann-Catrin sa...

Mums vad smarrigt det lät..
och vilken känsla det är att få äta sitt eget.
tror jag ska apa efter dig faktiskt.. har en herrans massa kryddor ute i trädgården.

Ha det gott kära Gotlandslover!!
Ann-Catrin

Anna sa...

Va fint det vart och säkert mycket godare än köpt örtsalt, va duktig och pysslig du är!!

Ha en fin helg!!

Stor kram

Compact Garden sa...

Tack , nu ligger mitt örtsalt på tork. Ha en fortsatt skön helg Anne

Anci sa...

Men vad duktig du är !! En så'n husmor blir nog aldrig jag.

Kram
Anci

Christina sa...

Ser väldans gott ut! Och burken blev ju snygg!/Christina

anna sa...

Tack för ett trevligt tips.
Ska med all säkerhet prova på att göra eget kryddsalt :))
Burken blev ju jättesöt
kram

signerat 71 sa...

Ser så gott ut. Tack för ditt tips.
Kram Jenny

mammaxtre sa...

Husmorstips är något många av oss uppskattar :-)

Svärmors odlingsram prunkar över med allt möjligt. Allt detta skall tas om han under nästa helg för att fysa in. Detta ser jag fram emot. Herrejösses, måndag morgon och jag längtar redan till nästa helg ...

Ha en fin måndag!

Stina sa...

Verkar väldans gott det där.:-) Kram Stina

Mamma C sa...

Men så enkelt och gott med sitt egna örtsalt. Burken blev kanonfin, det är ju en kul grej att ge bort med.
Kram Mamma C

Fröken Prickig sa...

Nice! bra tips:)