7 januari 2012

julhelgen 2011

Här är julhelgen 2011 i listform - julhelgens mesta och bästa...

nya tradition: bygga pepparkakshus. Från färdig byggsats för all del, men väldigt roligt. Nu i trettonhelgen husrivning, till vissa familjemedlemmars ohöljda lycka och förtjusning.


julbordslycka:
mammas Jansson. Och laxen. Och så skinkan förstås, med senap och hemgjord äppelmos. Mums! Mörk choklad har också varit närmast en basföda under denna jul...

premiär: ostron på nyårsafton hemma hos Johanna med familj, det hade jag aldrig smakat förut. Svårt att beskriva hur det smakar, men jättehäftigt! Och jag skulle absolut kunna tänka mig att prova igen :-)

klädsel: onepiece, som åttaåringen i stort sett gått klädd i sedan hon under glädjetjut öppnade paketet på julafton. (Om jag önskar mig en egen? NEJ tack! :-)


Fina gamla julgranskulor hemma hos mamma och pappa. Och en alldeles ny som syster hittat i Frankrike, i ett set om tre, gladaste robotjulekulan :-)

musikunderhållning:
syrran och pappa som framförde Tomtarnas Vaktparad på piano och trombon, nästan helt felfritt :-). Oslagbar julstämning!

julelyx: världens bästa barnvakter så att jag och herrn i huset kunde smita iväg ett dygn och bo på hotell - mer om det i ett senare inlägg :-) Tusen tack!

ljudsystemförvirring: herrn i huset pratar helt saligt om kablar, förstärkare, signaler och kontakter. Jag förstår INGENTING. Men är han glad, så är jag glad :-)

julvädersglädje: ÄNT-LI-GEN snö på trettondagen. Och sol! Barnen närmast i chock. Pulka, skidor samt rullning nedför pulkabacke som små pannkakor. Härligt!

Här är förresten chokladpavlovan som jag skrev om sist. Jag blev lite paff när den var i ugnen, för den pöste ut något otroligt. Bara att leta fram husets största bricka :-). Men den blev god.

Supermysigt har vi haft, en riktigt fröjdefull jul och nyår. Hoppas ni har haft det jättebra govänner! Och att ni har fått en fin start på 2012.
Vi hörs snart igen - stor kram!

Susanne

9 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Tårtan såg himla god ut, ska nog testas här framöver.
Kul sammanfattning av julen :)

Skön lördag önskar jag dig!
kram Marie

Photo by Maria sa...

En härlig jul har ni haft "hörs" det ut som =)
Onepiece har jag en.. Universums fulaste plagg men oxå universums skönaste.. Så gott att ha och slappa i =)

Ha en god fortsättning nu..

Kram Mia

Radhusdrömmar sa...

Tårtan var ju supergod!
Och nyårslöftet om mer champagne tycker jag vi tar och förverkligar snart...
Lite bubbel och tjejfilm snart.

Kramisar!!

Jo

Mamma C sa...

Låter som en toppen jul som du/ni har haft. Vet du, jag skulle gärna mysa i en sådan där stor myspyjamas. Tårtan såg underbart god ut.
Kram Mamma C

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Susanne!
Vilken resumé:)
Å,tomtarnas vaktparad på riktigt,så mysigt.
När jag var liten var det min favoritskiva(ja,det säger ju lite om utbudet;)
Ostron har jag inte provat.
Och vet du, jag har faktiskt en onepiece, men den smyger jag bara omkring i här på kvällarna.Mysplagg är der bästa jag vet.
Vilket finfint pepparkaksbygge.
Önskar dej en fin dag.
Kram Anette

Älskade pion sa...

Vilken härlig jul och nyår du verkar att ha haft,underbart.Ha en fin söndag.Kram Ulrika

Katta sa...

Heej Susanne! Länge sen sist. Satt och googlade runt för tips om elementskydd och hamnade hos dej, din ide´ var fin. Jättesnygt på den byrån där med den vita asiatska lyktan med. God fortsättning, kram Katta

Compact Garden sa...

Jadå...julen har varit sååå skön detta år och numera bestämmer jag själv hur den ska firas..urskönt :D

Visst ska 2012 bli ett bra år det känns i hela kroppen och humöret..

Ha en go vecka Kram Anne

Anci sa...

Kul att höra om din jul (O nyår) i listform! Det fanns en del oväntade saker där.

Kram
Anci