23 januari 2012

turbopyssel: fodral till brandfilt

I julklapp fick vi en brandfilt av omtänksam moder och fader. Väldigt skönt att ha en hemma (och jag hoppas verk-li-gen att vi aldrig ska behöva använda den :-)

Om en brandfilt skall vara till hjälp om olyckan är framme gäller det att man inte stoppar den längst in i tvättstugan eller så. Man måste få fatt i den snabbt!
Men.. de är inte särskilt diskreta förstås. (Alltså de ska ju synas om det brinner och är rökigt förstås, men snygga är de inte.)


Jag turbopysslade ett fodral till brandfilten. Gick på en kvart :-)



Tyget är en metervara från Jysk som jag köpte för ganska länge sedan. Bara klippte och sydde ihop.
Jag ville inte göra någon knapp eller låsning, så att man fortfarande får fram själva filten snabbt om det nu skulle behövas. Man drar i de svarta snörena bara.


Ja, och så fick jag rensat och dammat på vita bänken också bara för att jag skulle fotografera till bloggen, haha! Nyttomaximering!

Jag har fått en fin utmärkelse från sköna bönan Anna med bloggen Homemade by Anna. Tack snälla goa du, jag blev otroligt glad!
Det är så svårt att välja ut några få att skicka vidare till, jag bara skiner som en sol här och skickar en kram till alla som kikar in här och läser, både med och utan egna bloggar. Kram på er!

Ha en fin början på veckan nu mina goa vänner.

10 kommentarer:

Graadskan sa...

Så fiffigt att sy ett snyggare fodral till brandfilten! Jag kanske skulle sy ett fodral till brandsläckaren som vi har uppe... Hmm! Eller virka ett? Härligt när idéer föder idéer!

Hoppas du får en riktigt fin vecka!
Kram!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Halloj!
Vad bra med en brandfilt, och snyggsnyggt fodral till.
Det skulle nog vi också ha här.
Men visst är r det så, att mycket blir fixat p.g.a bloggen.
Önskar dej en finfin dag.
Kram Anette

Jgabriellah sa...

Vilken fin vit bänk. Praktisk verkligen... Sån måste jag leta efter ;)
Himla smart det där fodralet. Har inte ens någon brandfilt. Mycket dumt. Dom är oftast bättre än brandsläckaren..

Kram Johanna :)

Lantliga drömmar sa...

Fiffigt till brandfilten ! Här är jag sugen på en designad brandsläckare ;) Nilla

Photo by Maria sa...

Ja de är ju inte så snygga så ett fodral var fiffigt.. Gäller bara att alla vet att det ligger en brandfilt där i om olyckan skulle vara framme..

Kram Mia

Helena, Craft and Creativity sa...

Smart, enkelt och snyggt! En oslagbar kombination. :)

Monkan sa...

Bra idé och snyggt fodral. Jag har min brandfilt hängande i hallen bakom alla jackor... inte den bästa platsen direkt alltså. Tror jag måste härma dig och piffa min filt så att den kan få flytta in i köket.

Mamma C sa...

Det blev ju jättefint med ditt hemsydda fodral.
Kram Mamma C

Fiffiga Systrar sa...

Vilken trevlig blogg vi hittade till! håller med om att brandfilten inte är så snygg! Bra tips! kram emelie och elin

Postadress Torslanda sa...

Så fiffigt! Jag har vår i skåpet - för attt den faktiskt inte är snygg. Nu ska det bli ändring

Ha en fin helg!