25 januari 2012

köksstolsfunderingar...

Här sitter jag i soffan och klurar på nya köksstolar.
Ååhh, vad många fina det finns.


Hampton Navy Chair heter den här gobiten, designad 1944 för amerikanska flottan och tillverkad helt i aluminium (det finns även en nyare variant tillverkad i plast, av minst 111 återvunna cocacolaflaskor - rolig idé!). Den klassiska i aluminium brukar synas i amerikanska TV-serier, till exempel House har jag sett. Finns att köpa hos Lännamöbler, pris endast 4.800 kr. Per styck. Vi skulle behöva fyra stolar till köket. 20.000 kronor? Nääe, tror inte det va.
Men hemskt snygg är den.


Det här är Lilla Åland, pinnstolarnas pinnstol, nästan exakt lika gammal som Navy Chair, ritad av Carl Malmsten 1942 (efter att ha sett en liknande i en kyrka just på Åland tydligen.)
Klassisk. Finns i många olika färger, bland annat vitoljad, naturlackad eller röd - jag gillar svartbetsad bäst.
Pris från ca 2.000 kr. Också ganska mycket för en stol-terroriserande, kladdande barnfamilj.

Men den här då? Reidar, från Ikea. 449 kr (nu börjar det likna något!). Kanske inte en omedelbar kärlek, men inte så dum alls. Helt i aluminium, finns i svart, röd och turkosblå också. Den växer tycker jag. Tror att svart skulle fungera bra i vårt kök.


Här är en miljöbild från Sköna hem där man ser stolen Reidar. Rätt skön känsla i rummet, eller hur?


Av dessa stolar har jag bara testat Lilla Åland, som mamma och pappa hade i köket för några år sedan (men då var jag såklart inte alls intresserad!).
Funderingarna går vidare här antar jag. Provsittning blir väl steg två. Har ni några stolfavoriter? Dyra eller billiga :-)
Kram på er!

Susanne

13 kommentarer:

Anna sa...

Så fina allihopa!!

Hoppas det är bra med dig!

Stor kram

Borgmästaren sa...

Lilla Åland är min favorit. Kul att hitta hit. Kommer gärna igen!

Mamma C sa...

Svårt att välja, för alla var lika fina.
Kram Mamma C

millandante sa...

Fina på sitt sätt alla tre!
Jag minns en stol som Ikea hade för flera år sedan som påminde om Lilla Åland fast lite större ryggstöd, den ångrar jag att jag aldrig köpte, såå fin. Men som sagt, det finns många fina på marknaden:)

Kram

Hannis sa...

Alla är fina!

Jag gillar stolarna från IKEA.
Dessutom är dom grymt sköna, har stått och stirrat envist på dom när jag varit på varuhuset och provsuttit ett antal gånger=))

Kram Hannis

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är synd att precis ALLT man hittar i möbelaffärer/tidningar och gillar är så vansinnigt dyrt att man inte har råd att köpa det. Kunde vara kul att någon gång inte behöva titta på priset innan man säger; "Ja tack, vi tar 4/6 av dom!"
Istället för nya stolar fick vi t.ex. köpa nya rygg/sittbitar med Stig Lindbergs tyg. Blev dock väldigt bra och väldigt annorlunda - vilket vi gillar!

Radhusdrömmar sa...

Jag skulle gärna ha vita Lilla Åland hemma, eller Tolix i köket.
Tror det skulle passa fin fint med svarta stolar i ert kök.

Hoppas att A är bättre.

Kramar
Jo

Tidsmästarinnan sa...

Halloj sköna bönor!
Ja precis Johanna, Tolix har jag också tänkt på... fast jag tyckte inte de var så superdupersköna att sitta i om jag kommer ihåg rätt. Kanske med en dyna?

Man har ju alltid Blocket att spana på också :)
Kram kram!

Dagar hos mig sa...

Reidar var jättefin:) Och billig:)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag köpte nya köksstolar för drygt ett år sen, det blev Ingolf från IKEA. Tycker de passar bra i vårt lantliga kök...

Ha det bäst!
Kram,
Regina

Älskade pion sa...

Förstår att du har svårt att välja inte helt rätt,men det där fixar du galant.;)ha en skön helg Kram Ulrika

Borgmästaren sa...

Tack för fina ord hos mig!

Malin på pastill.nu sa...

Lilla åland är en klar favorit, tätt följd av Tolix :-) På tok för dyrt för mig dock..