10 oktober 2007

att vända bacon

Brukar ni vända bacon när ni shoppar? Det gör ALLTID jag.
När man vänder bacon vrider man och vänder på alla exemplar som finns till salu så att man får det absolut bästa och mest felfria kuddfodralet, stövelparet, järnlövet eller vad det nu kan vara.

Uttrycket kom till när jag handlade med kära vännerna J och R för många år sen. Då pluggade vi ihop och lagade mat tillsammans mellan studievarven, och just vännen J var så noga när vi sprang ner till Konsum för att köpa bacon till pastasåsen att hon skulle hitta det paket med absolut mest kött och minst fettrand. R trampade till slut rätt otåligt omkring kyldisken. Sen blev vi klara med grupparbetena och sprang på stan och shoppade kläder istället och jag och J var likadana då, allt skulle nypas i och vändas på och synas noga. Till slut brast det för R som stönade "står ni och vänder bacon nu IGEN!" och sen dess är det ett etablerat uttryck.

När man pluggade köpte man ju billiga grejor så det var ju rätt bra att kolla sömmar och naggade kanter och sånt då, men det där sitter verkligen i hos mig fortfarande.

Här är mina järnlöv på bordet vid entrén, noggrant baconvända på Hemmässan i helgen förstås. :-)


En kram till dig som läser det här. Det är verkligen otroligt kul att blogga. Och jag blir så väldigt glad för alla snälla och roliga kommentarer jag får!

9 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Haha jag känner igen mig på pricken :)
jag är definitivt en baconvändare ;)
Min man är det inte..och det får han höra ibland när jag kritiskt granskar nåt inköp som har lite skavanker :) mest på skämt men lite allvar ändå...
Åh vilka fina järnlöv du har!
Kramis

Handplockat sa...

fniss jaaa nog kollar lite i alla fall

ha det bäst

Anonym sa...

Jag vänder nog inte så mycket bacon, men brukar aldrig ta det exemplar som står längst fram på en hylla! Kanske är det normalt, kanske inte... Men nummer två måste vara bättre!
/ H

Goa sa...

Japp, definitivt en baconvändare till! Man måste ju, vara säker:)
Om du har sett monologen Grottmannen...vet du att detta är kvinnans naturliga beteende...inget konstigt. Mannen jagar o kvinnan håller koll:)
Underbara löv, vilken tur att du vände dom.
Kram Goa

linnea-maria sa...

Vilket bra uttryck.
Visst vänder man bacon. Lösa trådar nagg och repor går bort man köper en vara som inte kunderna har pillat för mycket med. Ibland gör jag så när jag handlar mat, tar varan längre in eller allra helst i frysdisken, tar en vara längre ner. Bacon med minst fett brukar det också bli/linnea-maria

Skatan sa...

Det är inte alls svårt. Det svåraste är att hitta en stor skål som inte är alltför tung...jag skulle vilja göra fler, men det är just de stora skålarna som sätter P för mig. Kakel- och glasborr, brukar det stå. Köp en (8:as eller 10:as storlek, dvs, som sladdens diameter). Använd glasögon och munskydd så du inte andas in glasdammet.

Lycka till!

Kram.

WhiteVintageDreams sa...

Haha...det var ett bra uttryck. Å jag gör detsamma i butiker :). Hopplöst egentligen ;).
Kram

Tingeltangel sa...

Så där är min man också. Spelar ingen roll om det är kristallglas eller en köttbit på Ica - man måste kolla hela lagret så man får bästa exemplaret. Urjobbigt, men ibland när jag upptäcker att jag köpt äpplen som ser ut som fallfrukt eller så då tänkter jag att man borde göra så... Dina löv är bedårande.

NICOLINAS BONING sa...

...skratt...Nu kan jag ge svar på tal till älsklingen när han suckar och tycker att jag är alldeles för petig när jag ska handla...
-"Det ser du väl att jag vänder bacon!" ;-)
Kram/Birgitta