22 oktober 2007

mera helg åt folket!

Varför kan inte helgen vara tre dagar lång? Och arbetsveckan fyra dagar, det vore väl en mycket bättre fördelning?

En väldigt mysig helg hade jag i alla fall. En härlig middag med vännerna och faktiskt lite höstsol!
Några lökar blev inköpta (men inte alla har kommit i jorden ännu! Bara rembrandtstulpanerna.)


Ikea hann vi också besöka. Mest spanade vi på säng åt lillebror, som snart ska få flytta ur spjälsängen, och så handlade vi lite småplock, krokar, stekpanna, och mängder av ljus och servetter förstås. Min käre M (som konstigt nog inte håller med mig om att Ikea är himmelriket på jorden) höjde mer och mer på ögonbrynen ju fler ljus jag plockade åt mig, till slut stack bara näsan upp bakom ljushögen i famnen - värmeljus i hundrapack, kronljus i hundrapack, stora blockljus och några paket små blockljus... allt i vitt såklart! - men han sa inget och mitt kloka argument:
-Men det är ju höst nu, älskling! övertygar naturligtvis vem som helst om nödvändigheten av dessa inköp.

Men när vi kom till julavdelningen gick resten av familjen med så väldigt långa och snabba kliv att jag inte riktigt hann botanisera bland kulor, ljusslingor och glitter. Det lilla jag såg kändes inte så väldigt inspirerande heller faktiskt, ganska likt förra årets utbud. Eller så är det jag som har blivit kräsnare och bara vill ha julkulor i gammeldags fattigmanssilver i år, kanske :-)


En mårbackagoding som ser ut så här kan man väl inte klippa ner inför vintern?


Rosbusken som blommar med ljuvliga vita blommor i juni är fin nu med (men ack så stickig).


Hoppas du som läser får en bra höstvecka!
Kram från S.

8 kommentarer:

Stina sa...

Ja...mer helg åt folket!:-)
Fina bilder.
Kul att åka till Ikea. Kramis

Ewa sa...

Hej vännen, och tack!
Ja, visst är jag klok... ;-)

Min M tycker inte heller om IKEA, men det gör jag. Känner att NU är det snart dags för ett besök. Måste fylla på mitt ljusförråd jag också...

Hur 17 får du dina Mårbackor att blomma så? Jag köpte 2 st i våras + att jag fick en stickling. De blommade då jag fick dem, men sen var det stop. Klippte ner dem för några veckor sedan ,och nu har de små gröna blad igen. Men om de lär blomma någonsin mera, är tvivelaktigt... De verkar iaf inte trivas i mitt köksfönster. Suck! Ska ställa ner dem i förrådet för vinterförvaring bara jag hitta nåt nytt till köksfönstret. Där ska jag ha fler Hoyor hade jag tänkt. Måste bara ta mig till Luleå.

Ha en underbar dag. Här regnar det. Så tråkigt.

Kramis
/Ewa

PS: Om du har MSN är min adress där: ewa67eriksson@hotmail.com

Tingeltangel sa...

Ja det var en bra idé. Jag anmäler direkt till att ha tre dagars helg. Det klart man måste fylla på ljusförråden när man är på Ikea. Annars måste man ju köpa dem dyrare någon annanstans. Eller så köper man lite ljus någon annanstans också. Hur var det nu det brukar bli?

Solsjö - Under en vind sa...

Det där med att få mannen att förstå är inte helt enkelt....Finns de nån kurs de kan gå?? *fniss*.....

Du verkar ha haft en udnerbar helg tycker jag!! Kan man önska sig mer helg i julkklapp av tomten kanske?? Kram till dig!

Anna i den vita soffan sa...

Stämmer in i att det vore härligt med längre helg! Önskar att jag kunde ha tulpaner i min trädgård men tyvärr har rådjuren sin väg rakt över tomten... Får hålla mig till krokusar, påsklijor och lite annat. Klipp inte ner mårbackan - den blir fin och lite ranglig (vackert) av ljuset under vintern! Kram och härlig vecka önskar jag dig också!

.:Klara:. sa...

Hm du får helt enkelt lära honom vitsen med IKEA... min karl avskydde att då där förr... numera följer han gärna med för att få vara med o bestämma större inköp (de små blundar han inför o låter mig sköta dessa), huvudsaken är att han får middag eller fika ;)

Så det blev lökar iaf till slut - helt rätt tycker jag. Låt inte plantskolan tala om för dig vad du kan/inte kan göra... prova dig fram och bli glatt överraskad!

Vill också ha mera helg!

Jennys Vita Villervalla sa...

Vilken mysig blogg jag hittade här då:)
Hit kommer jag igen! Må så gott!
Jenny

Cattis sa...

Hej!
Nu har jag läst lite om vad du pysslar med och kikat på dina fina bilder. Det där med barn som rycker i en när man fotar känner jag igen ;-)
Även fast jag gissar att dina barn är något yngre än mina.
Ha en trevlig höstvecka själv och slit inte ut dig alldeles :)
Man hinner allt - men inte samtidigt