4 september 2008

Södermalms kolonilotter - fiffig äppelplockarstol

Har du promenerat runt i koloniområdena på Södermalm i Stockholm någon gång? Jag tycker det är så otroligt bra att de finns där, en idyll mitt i storstan. (På Söder har jag förresten sett både rådjur och grävling när vi bodde där. Rena vildmarken.)


Höstanemoner är väl det här? Helt underbara (men jag hört att de har väldigt stort rotsystem så man kan vara lite försiktig med dem i sällskap med andra blommor).


Den här äppelplockarstolen tyckte jag var så fiffig. Stol och stege i ett, man kan bara plocka och sen slå sig ner och börja mumsa! (Det här är Tidsmästarinnan goes paparazzi, hoppas du ser själva stolen, och att stolägaren förlåter mig detta tilltag.)


För en tid sen fick jag en utmärkelse... av Efwa som drömmer om Provence (ja, hon inte bara drömmer faktiskt, hon är redan där, kan man säga! Och det är så spännande att följa henne dit...)


Tack så mycket Efwa, du skulle bara veta vad glad jag blir!
Jag vill såklart skicka vidare den här fina utmärkelsen. Här kommer lite "blog love" till de här härliga bloggarna:

De-Signe
Tinnar och Torn
Lilla Huset på Prärien


Kika in på dessa fina bloggar om du inte redan gjort det!
Jag har fått en egen liten skyddsängel också, av Katta med bloggen Rost & Rosor. Tack goaste du!
Den ger jag vidare till just dig som läser detta.

Önskar dig en fin dag!
Kram
Susanne

21 kommentarer:

Designe sa...

Tack snälla du! Va gullig du är och va GLAD jag blir! :D
Vilka underbara bilder från Söder, så lummigt och fint och vilken supersmart äppelplockarstol, en sån vill jag med ha!:)
Visst är det underbart med en idyll i storstan, härligt! Kram :)

Lilla huset på prärien sa...

Hej allra raraste Susanne!

Vilken frälsning du kommer med. Jag satte mig precis vid bloggen, på mitt allra värsta humör. Barnen är helt hopplösa här och hela huset är skitigt, mannen är på jobbet och jag håller på att bli galen. Har gått här och plockat, kastat och svurigt... men så får man syn på din lilla kommentar och sen ditt söta inlägg :) Åh, vad skönt, så glad jag blev nu!

Läste förresten också vad du skriver om dig själv där i högerkanten *skrattar* - det är ju nästan som om du skriver om mig. Förutom det med den lilla tomten... för det har jag en stor en ;)

Kära vän - tusen tack!!

Stor kram Jenny

Änglahem sa...

Vad härligt med en oas mitt i storstan!! Ljuvliga bilder!
Höstanemon och dess rötter.....stämmer kan jag meddela! Planterade min för två år sedan och iår så upptäckte jag detta fenomen*hrmm*, kan nog kallas gissel också! Men vackra är dom!

Grattis till din award!!! och den lilla skyddsängel!! Den är sååå söt!

Ha det gott!!
Kram, Ulrika

Hem och Lycka sa...

Härliga bilder! Tror absolut du blir förlåten ;-) Har läst att man kan sätta höstanemonerna i en bottenlös kruka i rabatten, då breder den inte ut sig så. Funderar på att försöka med det. kram!

rosenskära sa...

Å, känner ett styng av saknad. Jag hade några riktigt roliga år i huvudstaden och hade inte alls långt till Tantoluden med alla dess vackra koloniträdgårdar. Det var så mysigt att gå där tidigt på våren och känna att man var som på landet fast mitt inne i stan.

Höstanemoner kan man aldrig få för många av, det är bara deras grannar i rabatten som tycker att de trängs. Tack för tipset med krukan Jenny!

/Lena

Kerstin sa...

Hej Susanne och tack för din kommentar hos mig!
Det låter faktiskt riktigt mysigt i Stockholm...är en riktig lantis som för första gången i somras insåg att Stockholm verkar vara en riktigt mysig stad! Måste åka dit oftare...

Fina bilder med lite höstkänsla du tagit!

Må så gott, kramar Kerstin

Rosa Hemmet sa...

Tjo! Just i de kolloniträdgårdarna runt sthlm har jag aldrig varit men de brukar ju bara helt underbart att knalla runt och titta på de olika platagen o vissa är verkligen konstnärliga! Stolen var ju hur fräsig som helst, hoppas den inte tipar bara när den inte har någon lutning :) Tack för shoppingtipsen!

Kerstin sa...

Just det! Glömde ju berätta att jag beställde handcremen, plus en läppbalsam, de verkar underbara både till doft och utseense, burken kan man ju använda till annat sedan, den är ju sååå gullig!

Kram igen!

Karin Lindström sa...

Hej vännen!
Underbar stol, och härligt inlägg hos dig.
Kram på dig!
Karin

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Tack så mycket, jag blir så väldigt glad. Både för utmärkelsen och dina ord. Ser att jag missat en tävling...hm...får lägga in dej på min läslista så jag inte missar fler ;o) Kram Petronella

Annas skattkammare sa...

Vad mysigt det ser ut där bland kolonilotterna, äppelplockarstolen var ju jättefiffig! Grattis till utmärkelsen! Kram /Anna

Anonym sa...

Smart äppelstol och fina bilder! men man undrar ju hur man vågar klättra på den där...

Glitter och Marsipan sa...

Höstanemonen var så fin,för mej skulle den gärna få sprida sej i trädgården,men det kanske kan bli för mycket.
Låter mysigt med kollonilotterna.
Gratulerar till utmärkelserna.
kram Anette

Kamomilla sa...

Härliga bilder! Vilken finurlig stol!

Mamma C sa...

Vilka underbara bilder du visar. Men vågar man klättra på stegen. Ser ut som den skulle tippa över då.
Kram Mamma C

Hannis sa...

Söder är en klar favorit!
Grattis till awardsen,

Pep lite när jag upptäckte att jag missat en utlottning=))
Men grattis till dom som vann!

Ang skåpet:
Fick ett gammalt fönster med karm runt.
Tjing tänkte jag,hur svårt kan det vara..
Blev en utmaning men lärde mig en del om att snickra och byta glas=))
Men behövde ju inte göra grovjobbet eftersom att karmen räckte som sidstycken.
I bland har man tur!

Kram Hannis

Tidsmästarinnan sa...

Halloj smulor!

Ja, nu när ni säger det så... den ser ju faktiskt lite farlig ut den där stolstegen... Hur ska man kunna klättra upp på den utan att den välter bakåt?

Man kanske måste vara två - en som sitter ner och mumsar och en annan som klättrar upp och plockar ner äpplen...

En KÄRLEKSäppelplockarstol!

:-D

Kram!

rosenskära sa...

Tack Susanne, för att du tittade in hos mig! Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver och gillar din klockrena självironi och förnumstiga kommentarer om stort och smått.

A propå liten trädgård - tror jag ska fota min uppifrån, så ni kan få se hur liten den faktiskt är!

/Lena

Inka sa...

Hej, Susanne!

Tack för titten och komplimangen. Du har så himla mycket vackra färger på din blog. Bara för det måste jag nog lägga till lite färger i mitt hem, känner jag. Jag blev inspirerad så nu tänker jag genast gå ut och "knycka" några rönnbärsklasar, om de inte är hängiga. Jag addar dig också på min blog såklart.

Ha en trevlig helg du också och pyssla på.


Kram Inka

Dubbelörn sa...

Men vilken otroligt fiffig äppelplockarstol!! Den måste jag bara visa mannen ;)

Kram

Inka sa...

Hej igen!

Fick min "Allt i hemmet" idag och kunde notera att du är en av reportern Pia Printz favoritbloggare. Visste du det? Om du inte visste det skriver hon, jag citerar "En av mina favoritbloggare, Tidsmästarinnan, skriver: "Den här charmiga lantliga inredningsstilen har liksom drabbat mig som en blixt från klar himmel det senaste året...nu vet jag i alla fall hur jag skulle vilja ha det i framtiden, det får väl ta lite tid då" och sen skrev hon din blogadress. Det var kul att läsa. Kul att vara en inspirationskälla.

P.s Du var redan addad på min blog.


Inka