4 september 2008

zink och trähandtag, omöjligt att stå emot


Halloj!
Från favvobutiken Ambiance kommer den här zinkhinken med tre fack och trähandtag. Jag tycker den är så fin. Och kan användas till mycket - Johanna har till exempel sin i tvättstugan, till fina städprylar!


I ett av facken (det syns visst inte så bra på bild) finns just nu några vackra vita fjädrar från stranden på Gotland. Tidigare har jag varit rätt skeptiskt inställd till fågelfjädrar, ur rent hygienisk synvinkel. Men nu intalar jag mig att de fjädrar vi hittade var alldeles rensköljda av saltvatten och vind... (eller - är det snuskvarning? Nu blev jag lite osäker igen...)


Alltid när jag ser dahlior tänker jag på mormors trädgård i Halland. Hon och morfar hade dahlior i alla sorter och färger. Vilka buketter man kunde gå runt där och plocka!


Tjoho! Jag har fått en utmärkelse av min bloggvän Anette med härliga Glitter och Marsipan - kika in där! Massor med inspiration och snygga bilder, präglade av Anettes personliga stil.



Tack du allra raraste Anette, den värmer verkligen! Detta är mitt allra första guldkort, och förmodligen enda i hela livet :-)
Man kan skicka vidare den här utmärkelsen till fyra bloggar som brukar besöka ens egen blogg, och till en helt ny blogg man upptäckt.

Här är fyra otroligt fina bloggar:
I mitt vita hus - Tina
Timeless home - Annika
Under en vind - Sara
Nostalgi och Romantik - Marie

Och en helt ny som jag är så glad jag har hittat är
Rosenskäras diversehandel - Lena

Japp - nu får ni ut med guldkortet i högsta hugg och shoppa tjejer! :-)

Stor kram
Susanne

Uppdatering!
Maria har ett superbra tips för hygieniska fjädersamlare - hör här: "lägg dem i frysen ett dygn, sen diska dem försiktigt i varmt vatten o diskmedel. Inga baciller finns kvar. Har gjort det på ett helt gäng svanfjädrar och de blev perfekta!!"
Tack snälla för tipset!

29 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Nämen oj!!! Tack snälla vad glad jag blir! Precis vad man behöver då man är hemma med dunderförkylning....

Ha en underbar helg! Kramar!

pst..glömde i min iver att säga att den där lådan med fack är jättefin!!! Kanske ska man ta sig till Ambiance när jag ska till storstan väldigt snart...

Elin - Ett Hem sa...

Hej hemliga vän!

Tack för gåvan. Det var verkligen mitt i prick!

Blompinnen och tvålen är på plats nu ska jag bara bestämma mig var hängaren skall upp. Är så glad! Både för gåvan och att jag hittat en ny fin blogg att besöka! :)

Ha en trevlig helg!

Kram Elin

Hem och Lycka sa...

Vilken fin zinkhink! Perfekt pyntad också. Kanonsnygga bilder du tagit dessutom. kram!

Glitter och Marsipan sa...

Den där butiken får jag nog besöka någon gång när jag är i stora staden.
Vad fint du har gjort,zink kan jag inte heller motstå.
Fågelfjädrar har jag alltid haft skräck för,om barnen kommit med en fjäder i handen har jag snabbt hoppat fram och förpassat den till ett ställe långt borta.
Men dina fina vita fjädrar skulle jag nog kunna tänka mej att ha inne(tror jag).Det är fint i alla fall.
Men vad gulligt du skriver om mej,tack snälla rara,och ha en trevlig helg.
kram Anette

Lilla huset på prärien sa...

Hej Susanne!

Nej då - ingen snuskvarning där inte tycker jag. Fjädrar är vackert! Älskar dina bilder och hur du skriver, så härligt. Jag har också hittat till Rosenskära ;) hon är min allra bästaste vän i heeela världen! Stor kram till er båda!

Jenny

Annas skattkammare sa...

Ja det är tur att man inte vet vart alla saker har varit tidigare som man tar i på lopppisar osv.. Så fjädrar är nog inte så snuskigt ändå.. =) Tycker det blev jättefint.. Korgen var jättefin! Besökte faktiskt ambiance för första gången i helgen, fanns mycket fint! Fast jag min dummer köpte ingenting på hela helgen.. =/ Ha en trevlig helg! Kram /Anna

Radhusdrömmar sa...

Vad fin din blev med plättar och stenar m.m.
Och kul att du länkade till mig :-)

Kramar Johanna

Designe sa...

Ååh, va fiint du har gjort med den zinkhinken! Så smart med 3 fack i!
Grattis till utmärkelse!
Ha en härlig helg! Kramis :)

RANA sa...

Först av allt: Grattis till utmärkelsen! :-D Den är du väl värd!

Och TACK, du generösa kvinna, för de fina ord du öser över mig i dina kommentarer hos mig. Det betyder mycket.

Supersuperfina bilder. Jag är också såld på zink. Du, det är ingen fara med fjädrarna!! INTE snuskvarning. Vad söt du är... *skrattar*

Ha nu en jättefin helg!

Kram, Rana

Hagbacken sa...

Ja, zinkhinkar är alldeles underbara..man kan inte få nog av dem..vad fint du hade gjort!

Ledsen att jag "förstörde" dina vackra salt o pepparkar till snuskiga associationer...;(

Stoort grattis till din utmärkelse, som sagt..bara ut å shoppa nu då...*s*

Trevlig helg på dig//Kram Linda

rosenskära sa...

TACK Susanne, du är så himla rar! Jag vet inte vad jag ska säga, jag blir lite rörd.

Har lite svårt för att ta komplimanger, men jag jobbar på det!

Gillar ditt arrangemang i zinkkorgen, och dahliorna, men det kommer aldrig att bli några dahlior i det här hemmet för de ska man knussla så mycket med - gräva upp knölarna på hösten och dalta - herregud! Då finns det andra blommor som är lika vackramen tåligare. Jag kan ju njuta i dahliakvarteret på Sofiero!

Du - fjädrarna - allvarligt talat, börjar inte vi föräldrar bli lite VÄL nojiga...?

Ha en riktigt go helg! Hälsa storstan från mig!

Lena

Viola sa...

Hej Susanne, har sett ditt bloggnamn lite varstans, så nu bestämde jag mig äntligen för att hälsa på och jag blev inte besviken vill jag lova. Du har en jättehärlig blogg med mycket inspiration. Kommer så gärna igen och tittar in, ha en skön helg, kram VIOLAN

♥ Fyra årstider sa...

Söt plantering, klart att du kan ha fjädrar inne..
Kram Lotta

Veronica sa...

Den hinken / krukan ser jätteläcker ut!! Vilken tur att du hittade en!!

Kram Veronica

Karin Krut sa...

vilken jättefin zinkhink. Näää jag tror inte att fjädrarna är urkiga :) dom är jättefina
Ha en jätteskön helg
Kram Karin

IKT i min vardag sa...

Mmmmmm...vilken fin hink! Svår att motstå, helt klart!

Grattis till awarden!

Kram

Beas sa...

Det ser bara fräscht ut - dunigt möter metall möter naturmaterial

LOPPISLIV sa...

Förstår att du hade svårt att motstå zinkkrukan med fack. Trä handtaget till är en fin detalj. Lite plättar i luften och stenar samt vita fjädrar till blir ju helt oemotståndligt vacker kombination. Kram Paula

Hem och Lycka sa...

Du är utmanad! Se vidare hos mig.. kram!

Evelinas hus sa...

Heej,
Grattis till din utmärkelse. Jag såg att du är omnämd som favoritblogg hos Pia i Allti i hemmet. Vad kul!!
Jag har också en sån zinkbytta, dom är jättefina.
Kram på dig
Caroline

Karin Lindström sa...

Hej!
Åh, den verkar underbar. Perfekt med små fack också.
Ha en fortsatt skön helg, och många kramar!
Karin
Ps kul att du gett Annika ett guldkort!

Snäckornas sjö sa...

Morsning!!

Grattis till utmärkelsen, den är du så värd!!

Underbar zinkkruka!! Vad är det ned zink som förför så? Vackert material är det...

Nej, det är väl ingen fara med fjädrarna! Bara man inte stoppar dem i munnen ;-) Dina vita fjädrar var fina, tänker på författare från förr.

Läste "Allt i hemmet" i helgen och såg att du omnämns där som Pia Prinz favvobloggare. Vad roligt och jag skrek till C: "Henne känner jag!" Sen kom jag på att det gör jag inte alls, men det känns onekligen att man känner många bloggerskor ;-)

Ha det gott! Nu ska jag mumsa i mig äppelpaj. Kramar/ M

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Jättefin zinkhink. Och praktiskt med fack - då kan man ju hålla lite ordning i oredan. ;-)

Appropå utmärkelser....du har en till att hämta hos mig.

Hoppas att veckan som kommer blir bra!
//Jill.

Brunkullan sa...

Zink som är så fint! Jag har alldeles för få prylar i zink!

Såg också Pias krönika i senaste Allt i hemmet som damp ner i lådan i fredags:) Så kul att just hon håller din blogg som favvo!
Men jag kan inte annat än hålla med! Din blogg är toppen:D

Susanne

Anonym sa...

Hej!! Här kommer ett bra fjädertips..lägg dem i frysen ett dygn, sen diska dem försiktigt i varmt vatten o diskmedel. Funkar skit bra, och inga baciller finns kvar. Har gjort det på ett helt gäng svanfjädrar och de blev perfekta!!
Kram maria

My Lovely Things sa...

Åh vad trevlig hink..

ja dalior väcker minnen hos mig med..Farmor och farfar hade dem i massor..

Grattis till utmärkelsen!!

ha det så bra..
kram anna

Ann-Catrin sa...

Tänk jag bor så nära stan.. men konr tigt nog är jag sällan inne i den.. i allafall inte att besöka ala mysiga butiker.. Ambiance är verkligen ett litet smultronställe.. så mycket fin de har där..
Och så vackert du har fotat oxå...

sagolika bilder!

ha en fin vecka
kram A-C

Tara sa...

gratulerer med awardene:)
jeg har en til deg jeg også...
klem tara

Useful Art sa...

Jättesöt zinklåda, passar ju faktiskt till det mesta :)

Din blogg hade jag missat tidigare, kul att ha hittat hit!

/Sara