17 september 2008

ut på rönnbärsjakt

Hej alla rara nypon!


En liten fråga bara. Vart finns alla maffiga rönnbärsträd när man ska ut och plocka? En tidig morgon var jag ute i bushen, inspirerad men oduschad, med sekatör, korg och rosa gummistövlar. Här skulle samlas vackra rönnbärsklasar!
Allt jag hittade i skogen var några fjuttiga taniga rönnbärspinnar, i det närmaste sly, naturligtvis utan ett enda litet bär. I några av trädgårdarna runt oss, däremot, står de allra pampigaste rönnbärsträd, dignande av perfekta, stora bärklasar. Gaahh! I ett svagt ögonblick var det nära att en observant person hade kunnat skåda en rufsig tvåbarnsmor häva sig över staketen med sekatören mellan tänderna, men jag lyckades i sista stund bromsa mina samlarinstinkter. Jo tack, det skulle just se ut.
Ett riktigt inrednings-fullblodsproffs som jag har lärt känna, den rara Anna (som borde börja blogga!), dekorerar så fint med rönnbär på våningsfat. Något liknande ville jag försöka mig på.


Eftersom det nu inte fanns så värst många rönnbär att få fatt i på laglig väg så blev det lite nypon och annat krafs som utfyllnad. (Jag får åtminstone berömma mig själv för min höga moral.)


Några krasseblad och årets sista rosenskära i en skål med vatten ger nästan lite näckroskänsla.


Jag har vunnit vackra örngott i en utlottning hos Marie med sköna bloggen Nostalgi och Romantik, och jag är såå glad i dem! Tack snälla Marie!


Nu ska jag gå och göra mig en stor kopp te tror jag. När det gäller te kan det aldrig bli för stora koppar :-)
En varm kram till dig som läser dessa rader!
Susanne

43 kommentarer:

Katta sa...

Sitter med e stor kopp te själv nu och skrev just en kommentar i ditt föra inlägg sen när den var klar hade du presis skrivit ett till.Fina lakan du vunnit. Du kanske ska smyga dig ut en mörk kväll och palla rönnbär ;) Kram Katta

Lilla huset på prärien sa...

he, he... jag kan riktigt se dig svänga dig över staketet med sekatören mellan gaddarna *skrattar*

jag tyckte nog att det blev väldans bra ändå! tack för ett gott skratt :)

och grattis till den fina vinsten hos marie!

kram jenny

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Det ser verkligen supermysigt ut! Gillar verkligen det våningsfatet. Och några enkla blommor i vatten - så fint!

Här här koppen med te slut...kanske betyder det att det är dax att fundera på sängen?

Ha det så bra!
//Jill.

Karin Lindström sa...

Hej Vännen!
Nej, inte kan det bli för stora koppar inte!
Vet du det är precis likadant hos oss. Våra grannars rönnbärsträd är helt fulla med vackra rönnbär, och våra har bara lite högst upp. Du ska veta att jag varit på väg flera gånger här hemma om dagarna, men jag kan ju inte bara. Men jag får nog ge mig ut längs vägarna så ska jag nog hitta jag också.

Underbara bilder!
Många kramar
Karin

Maria sa...

Dejlige stemningsfulde billeder Susanne.

Det er altid så dejligt og livsbekræftende at kigge ind her ved dig.

Nu du skriver du skal sætte dig med en stor kop the, kommer jeg i tanke om en ny type jeg købte her forleden. Den er med "æble & kvæde". Mmnnnn, tror jeg skal starte dagen med sådan en kop i morgen.

Nat nat, og klem Maria

Tinnar och torn sa...

Hejhej! Jag har ett jätteträd hos mej. Du skulle gärna fått plockat :o) Kram Petronella

Mjuka sa...

Åh vilken fin vinst du tagit hem, så vackra!!! Håller med. en stor kopp te är aldrig fel!
kramar Malin

Glitter och Marsipan sa...

Ja,men det blev väl inte så tokigt i alla fall med dom du hittade.
Har tänkt tanken när jag går hem från jobbet finns det ett stort träd...om man kan ta lite...nej,jag har inte gjort det.
Vad höstmysigt du har gjort.
kram anette

Elzie sa...

Har samma problem som du. Här fick vi ta ner rönnbärsträdet i somras eftersom det höll på att dö. Så nu har man inga rönnbär inom synhåll. Får väl kolla in om grannarna har några...*s*. Det blev fint det du gjorde i alla fall.
Hoppas du får en bra dag.
Kram Elzie

Från A till O med Jenny sa...

Tråkigt att du inte hittade rönnbär...men bra att du stoppade dig själv hade nog sett lite unserligt ut om du hoppat in i en trädgårs..*ler*
Ha det gott
Kram

Anonym sa...

Hej!
Jag måste bara berätta att du har en toppenblogg, är ofta här o "smyger runt". I dag blev jag så full i skratt för det som hände med dina planer med plockning av rönnbär hände mig också häromdan..fniss..
Kramar Ewa

rosenskära sa...

Vet du, här i vår by står det en massa rönnbärsträd precis framför Hemköp. Grenarna är tunga av de stora rönnbärsklasarna. Men framför Hemköp...? Kan man ta med sig sekatören och kravla upp i träden där, eller? Känner att det skulle bli en del menande kommentar och viskningar nästa fång jag följer storflickan till fotbollsträningen...

Kram Lena

Petra C sa...

Hi hi, vad härligt att ta en liten paus i arbetet och få dra lite på smilbanden. :)
Det blev väldigt fint ändå tycker jag trots utfyllnad med "krafs" ;).
Och tack för tipset om en stor tekopp. Det får jag se till att fixa till nu på momangen.
Hälsar Petra

Diverselådan! sa...

Blev lite inspirerad av ditt inlägg, så jag gick till apoteket och köpte Glycerol, som man kan "konservera" rönnbären med. Nu ska jag bara försöka hitta rönnbär också.
Kram!

Radhusdrömmar sa...

Vad fint tjejen!

Kan verkligen se mig dig framför mig med sekatören i hösta hugg på rönnbärsjakt :-)

Du har ett par utmärkelser att hämta hos mig.

Kram Johanna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Förbaskade rönnbär! Så där som du känner jag också... inte sjutton kan man gå ut och plocka av planterade rönnbärsträd...blev så full i skratt när jag läste, för jag såg synen framför mej...
Kram
Marie

vitating sa...

Visst är det vackert med rönnbär!! Jag har dukat olika dukningar till helgerna med rönnbär, sååå fint!! Vattenskålen var jättefin med blommor o ljus, det gör jag oxå ofta som arrangemang med olika växter, en skål, vatten och flytljuskoppar, enkelt men fint!!! Ha en fin kväll!
Kram Maria

Les Cotrions sa...

Hi Susanne! I've in Stockholm only once...but I loved it so much that I want to come back again! Now there's a low cost flight from Pisa that is close to Lucca...may be when I'll be better I can decide!
I like your photos so much!!! A lot of charming atmosphere!!!
Have a nice week end!
Hugs
Vale

Lilla Trollbacken sa...

Jo då det där känner jag igen. Har oxå varit på rönnbärsjakt men inte f-n hittade jag några heller. Betyder det att det blir en mild vinter tro?
Fint hos dej blev det i alla fall!
Kram
Gabrielle

Stina sa...

Vilka fina saker. Du gumman. Kom hit och plocka vet ja. Vi har massor av rönnbär.:-) Puss

Annas skattkammare sa...

Hihi, kan se dig framför mig, smygande i trädgården och till sist hängande över staketet.. *fniss fniss* Tycker det blev jättefint! Kram /Anna

Änglahem sa...

Tycker att det blev så fint på ditt våningsfat!! Rönnbären som jag sett i skogen är väldigt futtiga, nästan förtorkade, inte fina alls. Sen är det som du säger att dom i trädgårdarna är så himla fina. Kan det vara för att dom är förädlade, jaa träden alltså. Bara en tanke....Har också haft lusten att hänga mig över trädgårdsstaket!*fniss*, vet inte om grannarna hade varit lika lycklig som jag precis*hihi*

Kram, Ulrika

Kamomilla sa...

Detdär ser ju jättefint ut! Jag har ett våningsfat i zink och tror det skulle vara fint att göra som du. Har bara så dåligt med rönnbär här nära oss...
Trevlig helg till dig!
Kamomilla

Grodmamman sa...

Känner igen det där! På väg till mitt jobb så finns det jätte stora rönnbärsträd med jätte stora rönnbärsklasar. Men de står inne i trädgårdar!=)
Kram

Karin Krut sa...

Verry najs! Jag är imponerad av själva initiativet och skogspromenaden :) Pyntningen blev dock väldigt fin och vacker
Ha en skön kväll
kram karin

RANA sa...

Min KÄRA tidsmästarinna, jag kan berätta var rönnbären är. HÄR!! Kom hem till oss, söder om söder, och bara plocka dig till extas. Jag ska gärna hålla stegen. ;-)

KRAM, Rana

Jag snor kanske idén...

En inredoholic sa...

Vad underbart vacker o mysigt det blir med tända ljus!!

Önskar dig en härlig helg!

Kram Jannice

Useful Art sa...

Hihi jag var faktiskt ute och plockade rönnbär imorse jag också, för andra gången i år. Den förra leveransen börjar se lite tagen ut nu. Hittade faktiskt finare förra gången dom börjar bli lite fula nu.
Men nypon är ju jättevackert det med!

Elisa Day sa...

Har inte kikat in på mariankeys.com Tack för tipset! Måste genast dit och läsa hennes månadsbrev. Hon brukar vara så rolig. Ha en trevlig helg. Kram

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Håller med dig angående te :) *hihi*

Hopplöst irriterande när man inte hittar det man hade tänkt sig...här finns dock rönnbär in på knuten, fast jag har inte plockat några än..får nog bli lite arrangemang över helgen.

Dina bilder är så sköna..stämningsfulla!

Kram
Mia

Sanna sa...

Haha, det finns knappt några rönnbär på våra träd heller!

Jodu, den där tvålen, det vore något att provsmaka. Tala om att bubbla sen när man pratar!

Trevlig helg!

*kram*

Prinsesse Elin sa...

Hei hopp.
Yes!!! Lampa kommer fra IKEA:o) Det følger ikke med ledingin ig lyspære men det koster jo ca 30 kroner til sammen. Selve lampa koster ikke er enn ca 130 norske kroner.
Bare kom på besøk igjen. Børe hyggelig det.
Ha en herlig fredag. Klem :O)

Anonym sa...

Jag har också varit ute och letat rönnbär men inte hittat några =(
Vilka härliga örngott du vunnit!
En kopp te är alltid rätt.
mvh smillasplats.blogg.se

Kannor och karaffer sa...

Läckert päronträd ni har....och det lät spännande med alla termer kring trädbeskäringen. Man kanske skulle gå en kurs.

Dessa underbara päron kan du ingefärskoka och sedan göra en supersmarrig pepparkakssås - till det har man gräddglass - mums kan jag lova!

Ha det gott!
Ann

Inspiration i vitt sa...

Grattis till din fina vinst.
Det var jättefint att dekorera våningsfatet, älskar dekorerade kakfat tycker att det är så vackert.
Vackert var det i din skål med blommor och ljus.
Kram/Ingela.

Gårdsromantik sa...

Förstår att de dör klasarna lockade!!!

Nåja nypon är ju inte så pjåkiga.

Grattis till din fina vinst.

Kram Maud

Brunkullan sa...

Hihi..jo så är det! I stugan finns inte ett bär på rönnbärsträden. Men här hemma dignar det i skogarna!
Tro för all del inte att jag kommit mig ut än..nä då..det brukar bli så sent på hösten jag kommer till skott att alla bär trillat av grenarna innan jag hunnit hem med dem;)

Susanne

Anna-Leena sa...

Hi hi det verkar vara många som är på rönnbärs jakt. jag hittade ett fint träd på mina barns dagis så dit åkte vi en tidig lördags morgon.
Det blev ju jättefint i fatet.
Super snyggt fat får man fråga var man kan köpa ett sånt??

Trevlig Helg
Kram Anna-Leena

hemtrevnad marie sa...

Hahaha!!
Jag har precis samma problem!!....inte ett rönnbär i sikte här vi bor nu....jo, ett fattigt bär längst upp i ett träd.... där vi bodde förut var det bara att gå till tomtgränsen och plocka så mycket man kunde...då var man bortskämd.....
men grannarna nu, har ett träd som dignar av riktigt röda klasar ....men är man ärlig så är man....
bidde nypon här också, de är ur trädgården så de har jag inte stulit i allafall!
ha en härlig helg!!
kraam

Skatan sa...

Godmorgon Susanne!

Klart du borde ha hävt dig över staketet ;-) Hur underbar historia hade inte det blivit...för vår skull ;-)

Ha en fin dag!

Kram,

Anna

ChatrinesLiving sa...

Flotte høstbilder!
En riktig fin søndag til deg!
Klem fra chatrine:)

Ann-Catrin sa...

Godkväll Susanne"
men visst är det väl så.. när man själv ska ut och plocka..ja då finns det inga fina kvar!!

men jag tycker nog du fick ihop en hel del fint i allafall.. så vackert höstfint det blev!!

Hopas du kan mysa i sofan ikväll¨.. kanske med en stoor kopp te idag med... det är gott det!!

KRAM
Ann-catrin

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hihi, jag förstår din känsla... Det är ju så himla typiskt det där.
Men fint har du gjort det utan de mängder rönnbär du ville ha, och så bjöd ju din historia på lite fniss, precis det jag gillar!

Önskaar dig en fin ny vecka!
Kram Hanna