15 september 2008

nu ska här knipsas!


Jag har varit på en kurs i fruktträdsbeskärning. Nu snurrar det i skallen av alla nya termer: grenkrage, fruktkudde, vattenskott, "flash cuts", äppelvecklare, vegetativa och generativa kvistar, ympsnitt, lepagehäckar och cordonghäckar... himmel!!
Det var otroligt kul och jag skulle verkligen vilja lära mig mer.
Vårt äppelträd på radhusplätten ska få sig en välbehövlig omgång med sekatören snart, nu känner jag mig i alla fall en aningens mindre osäker på hur man bär sig åt. (Jag har förresten alltid trott att det är tidig vår som är "rätt" tid att klippa ner fruktträden, men det beror visst mest på att trädgårdsmästarna traditionellt haft tid att göra det då. Det går minst lika bra nu i "JAS-månaderna", juli, augusti, september.)


Det här underbara spaljerade päronträdet fick vi kika på under kursdagen. Ett helt vanligt päronträd som beskurits och formats så att det växer precis intill husfasaden.



Världens bästa syster har varit här och skämt bort oss med hemgjord lingonsylt och blåbärspaj på bär från fjällvidderna. I de små portionspajerna lade hon skivad banan tillsammans med blåbären, och så en rejäl klick mandelmassa i pajdegen och maräng överst... mmmm!


Jag har fått en utmaning av Mia (med en av mina favoritbloggar, Hem och Lycka) - sex saker som gör mig glad just nu:

- att hålla i en varm liten barnhand på väg till dagis
- att snart få gå på bröllop mellan två fina vänner
- att pussa min älskling i nacken
- att snart få åka tåget till Bästkusten och familjen där
- att sparka av tofflorna och dansa lite salsa på kvällskvisten
- att det finns så otroligt snälla och inspirerande människor här i bloggland!


Den här buketten i vitt och ljust rosa fick jag av herrn i huset (vi firar åtta år tillsammans nu i september!) och jag blev så glaaad! Visst är den fin? (Man kan nästan ana av hans färgval på buketten att jag nog har tjatat en del om vitt hemma vid det här laget... :-)

En stor kram!
Susanne

26 kommentarer:

Anonym sa...

Allt ser ju ljuvligt ut.

Jag skulle verkligen behöva gå en kurs i beskärning men aldrig tar jag väl mig tid till det.....

Kram Lena

Ewa sa...

Tack. Önskar dig detsamma, min fina vän.
Salsa, DET skulle jag vilja gå kurs i. Ser så hröigt ut att kunna. Men kanske värk-kroppen inte skulle klara av alla höftsvängningar numera... Ha ha... Frukträd växer så dåligt här uppe, så en kurs i det skulle vara bortkastat, om än intressant.

Kramis
/Ewa

PS: Grattis till de 8 åren, och vilken fin bukett!

Useful Art sa...

Hej igen!

Kul att du tittade tillbaka in till mig :)
Bra syster du har som kommer och gör paj, såg verkligen gott ut!

Och dom där rosa kuddarna här nedanför, oj, me want!
Mycket annat fint där också!

Hoppas du har en bra måndag!
/Sara

Ewa sa...

Oj. Men så det vart! hröigt...?!Skulle ju stå härligt ju. Ha ha... Tangenterna och fingrarna kommer inte alltid överens då jag skriver.

Sanna sa...

Roligt att höra att du gillade färgchocken! ;) Det var längesedan jag tittade in hos dig så det fanns ju massor av rolig läsning här nu.

Jag behöver också gå på kurs och lära mig beskära. Vårt lilla äppelträd ser hemskt ut.

Kram!

Angel.Pearls sa...

Hej!
Stjärnflockan är en underbar liten sak..och lyllo du som fick den av "Herrn i huset"..Fin blogg du har med många intressanta tips.Trevlig vecka från Pärlbloggaren Eva -AngelPearls

Lilla huset på prärien sa...

Åh lyckliga du som får så fina blommor av din käre man. Jag har också varit tillsammans med min gubbe i 8 år men inte firar han det inte! Och inte har han friat ännu heller... undras hur långt det ska gå? Innan han får för sig att fria menar jag... kanske aldrig vem vet!

Härliga blommor var det i alla fall!!

Kram Jenny

Glitter och Marsipan sa...

Vad duktig du är som ska klippa träden själv.Verkar vara en hel vetenskap,men måste vara roligt att kunna.
Vilken syster du har.Det ser ju så gott ut,speciellt småpajerna tyckte jag lät goda.
Buketten du fått av mannen var ju super,han vet vad du vill ha.
kram Anette

Tinnar och torn sa...

jösses vad gott det såg ut. Speciellt marängpajs-grejen...mmmm Kram Petronella

Tinnar och torn sa...

jösses vad gott det såg ut. Speciellt marängpajs-grejen...mmmm Kram Petronella

♥ Fyra årstider sa...

Vad roligt det låter, här hemma ska det också klippas träd.
Kram Lotta

Kamomilla sa...

Vad roligt med kurs! själv fattar jag noll om sånt där!

rosenskära sa...

Har du många träd i din lilla trädgård eller är du "bara" rädd om de du har? Vi har ETT träd, ett äppelträd, Lobo som jag försöker hålla efter toppskotten på och de grenar som växer inåt. Jag KAN ju inte, har bara tittat lite i en trädgårdsbok, det verkar ju vara en hel vetenskap...

Goa pajer och underbar bukett. Man har det rätt bra du...!

/Lena

Hudterapeut sa...

Nej men tyvärr vad gott det ser ut. Finns det något kvar kanske du kan skicka över lite till sötsugna mig ?

Hej på dig!

Anonym sa...

Då är det dig man ska fråga om man behöver beskära sina träd =)
Vilken lycka att få en sån fin bukett!
mvh smillasplats.blogg.se

Petra C sa...

Jag vet inte om en kurs i trädbeskärning skulle kunna "hjälpa" vårt äppelträd. Det växer i en slänt och är mer en äppelbuske än ett träd. Jag tror vi får ge upp hoppet om att få det trädformat och acceptera att vårt träd ser annorlunda ut än andras. :)

Skatan sa...

Hej och tack för påhälsningen!

Du hade mycket att visa idag. För att inte tala om alla nya ord du presenterar för mig. Helt oventandes går jag genom livet när det gäller trädhantering ;-)

Hoppas du har fikat gott av allt det du visar!

Sov gott,

Anna

Karin Lindström sa...

Hej Susanne!

Men vad roligt. Kan du inte komma till mig!!! Här klipper vi lite då och då. Men även den här tiden, så det är kanske bäst jag pallrar mig upp i träden. det är ju bara så mycket frukt just nu. Då trillar väl allt ner, är ju inte så smidig längre!!!

En sån underbar bukett. Vi har åttaårig bröllopsdag idag kom jag just på. Pinsamt, men vi missar det oftast båda två. Ska nog ta och överraska maken idag.

Många kramar
Karin

Grodmamman sa...

Härliga pajer och härlig blombukett! Här får man inte blommor om man inte ber om det!=)
Kram

Hem och Lycka sa...

Å mumma vad gott! Ljuvlig blomsterbukett och fina saker du valde i utmaningen. kram!

svartataket sa...

fy bövlen vad gott det där ser ut!!!!!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Man kanske borde lära sig lite mer om trädbeskärning. Maken och jag klippte två ekar i våras, som vi har på vår tomt. Vi tänkte det skulle komma in lite mer sol, så vi gallrade och skar bort massor, och då menar jag massor med grenar... Vad hände? De rackarns träden tyckte väl det var jätteskönt att bli av med lite grenar, så de satte igång att producera så mycket nytt, så nu är ekarna tätare än någonsin...
Tips från coachen???
Så mycket godsaker du fått också, och härliga blommor. Och ett stort Grattis till er på er åttaårs-dag!
Kram
Marie

Les Cotrions sa...

Hello Susanne! Your receipes look delicious! I'm getting hungry!
Have a nice day!
Hugs
Vale

Hellen sa...

Hej Susanne!
Tack för det fina paketet. Jag blev så glad.

Vad bra att få gå en beskärningskurs. Det skulle jag också behöva. Här hemma ser träden mest ut som kråkbon :)

Vackra blommor du fått av din man.

Hoppas du får en bra vecka!
Kram Helen

Lina sa...

Hej!
Oh, va spännande med en beslärningskurs! De skulle behövas här hemma också! Vi har både gamla och nya fruktträd på tomten...

Marängpajerna såg ju inte LITE goda ut!!! Mumma! ;- )

Kika in hos mig om du har tid, jag har en liten utlottning på gång!

Kram, Lina

Katta sa...

Vilken fin bukett du fått av herrn i huset. Jag träffade min herre med sept fast för elva år sen men inte kommer han ihåg blommor inte.Gud så goda bakverken din syster gjort ser ut.Vad många främmande ord det finns i trädbeskärar världen som jag aldrig hört, spännadne att lära sig.Ha det bra kram Katta